Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det viser de offisielle lesertallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) offentliggjorde klokken ni i dag.
Lesertallene – eller persontall som er det offisielle navnet – avslører at den digitale veksten for mange medier flater ut når vi sammenligner tallene fra andre kvartal i år med tilsvarende periode i fjor. Årsaken til at MBL velger å sammenlikne kvartal mot kvartal er at det er store sesongsvingninger.
Det er imidlertid flere lyspunkter. Se og Hør har hatt en enorm vekst (+69.909 lesere). Men kjendisbladet er ikke det eneste Aller Media-nettstedet som vokser. Blant vekstvinnerne finner vi også Sol (+39.360), Dagbladet (+55.711) og KK (+48.142). Gode tall leverer også TV 2 (+43.630) og ABC Nyheter (+53.456).
– Dette er helt fantastiske resultater. For andre kvartal på rad er Dagbladet nyhetsnettstedet i Norge med størst vekst. Dette er en sterk tilbakemelding fra leserne og seerne om at det vi gjør fungerer, sier ansvarlig redaktør Alexandra Beverfjord i en pressemelding.
Tallene for alle norske aviser og magasiner som er med på målingene finner dere på Medietall.no
Lesertall digital
Nr.
Tittel
2. kvartal 22
2. kvartal 21
Endring
1
VG
1916296
2089379
-173083
2
NRK
1456869
1452250
4619
3
Yr
1345123
1297903
47220
4
Dagbladet
1291340
1235629
55711
5
Finn.no
948187
962673
-14486
6
TV 2
884164
840534
43630
7
Nettavisen
476145
477707
-1562
8
E24
470459
469430
1029
9
Aftenposten
383311
393645
-10334
10
Se og Hør
301693
231784
69909
11
ABC Nyheter
261294
207838
53456
12
SOL
192394
153034
39360
13
Bergens Tidende
187131
189614
-2483
14
KK
179864
131722
48142
15
Startsiden
175285
179163
-3878
16
Dagens Næringsliv
162421
175373
-12952
17
Adresseavisen
148537
172591
-24054
18
Klikk
146083
137130
8953
19
Stavanger Aftenblad
118426
118814
-388
20
Finansavisen
111483
127317
-15834
21
Dagsavisen
109646
95958
13688
22
Bergensavisen
78625
76691
1934
23
Fædrelandsvennen
69141
71338
-2197
24
Kvinneguiden
63614
56778
6836
25
Nordlys
58185
61304
-3119
Kilde: MBL/Kantar
Ingen er i nærheten av VG når det gjelder antall lesere. Dagens tall viser at mediehuset i snitt når 1.916.296 lesere hver dag. Det er nesten 460.000 flere lesere enn NRK, som innehar andreplassen, men sammenlignet med samme kvartal i 2021 har VG mistet 173.083 lesere i dagens målinger. Det reelle tallet er imidlertid noe lavere, opplyser MBL. *Se kommentar nederst i artikkel.
– Den digitale bruken ser ut til å stabilisere seg mer på nivå med det vi så før pandemien. Pandemien er over, folk er tilbake på kontoret og følger ikke nyhetsbildet like tett fra time til time, slik det har vært i store perioder de siste årene, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, i en pressemelding.
Dette var de rene digitale tallene. Ser vi på de mediehusene som også har en papiravis i porteføljen, blir det noen endringer i topplista, men det er langt mellom de positive tallene.
(NB! Medier som kun er digitale er ikke med i denne oversikten).
Selv om det finnes noen lyspunkter, og vi ser en utflating i papirfallet, er antall papiravisleser blitt en stadig mindre gruppe. Konsumet av papiraviser er på 29 prosent i forhold til år 2000, viser MBL-tallene. Men noen aviser kan vise til papirvekst, blant annet Budstikka, Klassekampen og Finansavisen. De to første har vokst med 3.000 lesere, mens sistnevnte vokste i andre kvartal med 2.000 lesere.
Etter flere år med negativ utvikling er det nå stabilitet i magasinmarkedet i 2021/2022.
Samlet sett er det en tilbakegang på bare 0,3 prosent.
Det er interessant at de to største ukebladene Hjemmet og Se og Hør Tirsdag har en vekst, påpeker MBL.
– At de magasinene som har satset digitalt nå også øker, viser at det er marked for god magasinjournalistikk også på nett, sier MBL-sjef Øgrey.
* I en periode i andre/tredje kvartal 2021 ble en mindre andel nettbrett-trafikk på VG mobil talt dobbelt (cirka 3 prosent av nettlesere på mobil). Ved sammenligning tilbake i tid gir dette seg utslag i at VG får en noe større tilbakegang enn det reelt sett ville vært. Tilbakegangen for digital total for VG fra andre kvartal 2021 til kvartal 2022 vil dermed være i størrelsesorden 4-5 prosent, i stedet for 8 prosent, opplyser MBL.