Aller-publikasjonene kan se tilbake på ett år med kraftig digital vekst.
Aller-publikasjonene kan se tilbake på ett år med kraftig digital vekst.

LESERTALL 2022

Jubel i Aller-bygget – stor fremgang for Se og Hør, Dagbladet, Sol og KK

VG er desidert størst, men faller også mest.

Publisert Sist oppdatert

Det viser de offisielle lesertallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) offentliggjorde klokken ni i dag.

Lesertallene – eller persontall som er det offisielle navnet – avslører at den digitale veksten for mange medier flater ut når vi sammenligner tallene fra andre kvartal i år med tilsvarende periode i fjor. Årsaken til at MBL velger å sammenlikne kvartal mot kvartal er at det er store sesongsvingninger.

Det er imidlertid flere lyspunkter. Se og Hør har hatt en enorm vekst (+69.909 lesere). Men kjendisbladet er ikke det eneste Aller Media-nettstedet som vokser. Blant vekstvinnerne finner vi også Sol (+39.360), Dagbladet (+55.711) og KK (+48.142). Gode tall leverer også TV 2 (+43.630) og ABC Nyheter (+53.456).

– Dette er helt fantastiske resultater. For andre kvartal på rad er Dagbladet nyhetsnettstedet i Norge med størst vekst. Dette er en sterk tilbakemelding fra leserne og seerne om at det vi gjør fungerer, sier ansvarlig redaktør Alexandra Beverfjord i en pressemelding.

Tallene for alle norske aviser og magasiner som er med på målingene finner dere på Medietall.no

Lesertall digital

Nr. Tittel 2. kvartal 22 2. kvartal 21 Endring
1VG19162962089379-173083
2NRK145686914522504619
3Yr1345123129790347220
4Dagbladet1291340123562955711
5Finn.no948187962673-14486
6TV 288416484053443630
7Nettavisen476145477707-1562
8E244704594694301029
9Aftenposten383311393645-10334
10Se og Hør30169323178469909
11ABC Nyheter26129420783853456
12SOL19239415303439360
13Bergens Tidende187131189614-2483
14KK17986413172248142
15Startsiden175285179163-3878
16Dagens Næringsliv162421175373-12952
17Adresseavisen148537172591-24054
18Klikk1460831371308953
19Stavanger Aftenblad118426118814-388
20Finansavisen111483127317-15834
21Dagsavisen1096469595813688
22Bergensavisen78625766911934
23Fædrelandsvennen6914171338-2197
24Kvinneguiden63614567786836
25Nordlys5818561304-3119

Kilde: MBL/Kantar

Ingen er i nærheten av VG når det gjelder antall lesere. Dagens tall viser at mediehuset i snitt når 1.916.296 lesere hver dag. Det er nesten 460.000 flere lesere enn NRK, som innehar andreplassen, men sammenlignet med samme kvartal i 2021 har VG mistet 173.083 lesere i dagens målinger. Det reelle tallet er imidlertid noe lavere, opplyser MBL. *Se kommentar nederst i artikkel.


Selv om VG går tilbake er avstanden stor ned til NRK.
Selv om VG går tilbake er avstanden stor ned til NRK.

– Den digitale bruken ser ut til å stabilisere seg mer på nivå med det vi så før pandemien. Pandemien er over, folk er tilbake på kontoret og følger ikke nyhetsbildet like tett fra time til time, slik det har vært i store perioder de siste årene, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, i en pressemelding.

Dette var de rene digitale tallene. Ser vi på de mediehusene som også har en papiravis i porteføljen, blir det noen endringer i topplista, men det er langt mellom de positive tallene.

Papir- og digital-lesningen samlet.
Papir- og digital-lesningen samlet.

(NB! Medier som kun er digitale er ikke med i denne oversikten).

Selv om det finnes noen lyspunkter, og vi ser en utflating i papirfallet, er antall papiravisleser blitt en stadig mindre gruppe. Konsumet av papiraviser er på 29 prosent i forhold til år 2000, viser MBL-tallene. Men noen aviser kan vise til papirvekst, blant annet Budstikka, Klassekampen og Finansavisen. De to første har vokst med 3.000 lesere, mens sistnevnte vokste i andre kvartal med 2.000 lesere.

Lesertall digital + papir

Nr. Tittel 2. kvartal 22 2. kvartal 21 Endring
1VG19792862161910-182624
2Dagbladet1338936129030748629
3Aftenposten606365623354-16989
4Dagens Næringsliv226354247319-20965
5Bergens Tidende224006235331-11325
6Adresseavisen190948215489-24541
7Stavanger Aftenblad154271160252-5981
8Finansavisen150250162422-12172
9Dagsavisen14380712953214275
10Klassekampen1203071166503657

Kilde: MBL/Kantar

Etter flere år med negativ utvikling er det nå stabilitet i magasinmarkedet i 2021/2022.

Samlet sett er det en tilbakegang på bare 0,3 prosent.

Det er interessant at de to største ukebladene Hjemmet og Se og Hør Tirsdag har en vekst, påpeker MBL.

Lesertall papirmagasiner

Nr. Tittel 2. kvartal 22 2. kvartal 21 Endring
1A-Magasinet634638656432-21794
2Hjemmet2798412746285213
3VG Helg258928289148-30220
4Se og Hør Tirsdag2544742508863588
5Dagbladet Magasinet240080257826-17746
6Donald Duck & Co234563262051-27488
7Vi over 60216589220004-3415
8Aftenposten Historie210492223617-13125
9På TV196090235718-39628
10Aftenposten Innsikt177159195115-17956
11Familien174139177283-3144
12Bonytt162367168454-6087
13Hytteliv156176166275-10099
14Dine Penger1557631462519512
15Her og Nå15526613806017206
16Dagens Næringsliv D2151132169898-18766
17Bo Bedre149999177809-27810
18Norsk Ukeblad1423581373275031
19Se og Hør Extra1411711387502421
20Vi Menn1411361342496887
21Kapital1410211390411980
22Finansavisen Motor13862812406914559
23Lev Landlig1370851330174068
24Allers1362021278028400
25Vi Menn Bil1349361304994437

Kilde: MBL/Kantar

– At de magasinene som har satset digitalt nå også øker, viser at det er marked for god magasinjournalistikk også på nett, sier MBL-sjef Øgrey.

* I en periode i andre/tredje kvartal 2021 ble en mindre andel nettbrett-trafikk på VG mobil talt dobbelt (cirka 3 prosent av nettlesere på mobil). Ved sammenligning tilbake i tid gir dette seg utslag i at VG får en noe større tilbakegang enn det reelt sett ville vært. Tilbakegangen for digital total for VG fra andre kvartal 2021 til kvartal 2022 vil dermed være i størrelsesorden 4-5 prosent, i stedet for 8 prosent, opplyser MBL.

Powered by Labrador CMS