Wordle ble skapt av dataingeniøren Josh Wardle i New York.
Foto: Mark Lennihan / AP / NTB
New York Times kjøper Wordle
Skal fortsatt være gratis.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
New York Times har kjøpt opp Wordle, et ordspill på nett som har rukket å få millioner av spillere på noen få måneder.
Avisa sier spillet ble kjøpt opp for et sjusifret antall dollar, men oppga ikke detaljer. De lover også at Wordle fortsatt skal være gratis og fungere på samme måte som før.
Wordle ble skapt av dataingeniøren Josh Wardle i New York. Opprinnelig lagde han spillet for kjæresten, men i oktober ble det tilgjengelig for offentligheten. 1. november var det bare 90 spillere, men etter hvert som folk begynte å dele poengsummene sine i sosiale medier vokste populariteten raskt.
Nå er det millioner av mennesker som går inn på Wordle daglig. En gang om dagen legges det ut et nytt ord på fem bokstaver, og spillerne får seks forsøk på å gjette det. Har man en bokstav på rett sted lyser den opp i grønt, er det en bokstav som er med i ordet lyser den opp i gult, og er den ikke med lyser den opp i grått.
Spillet er svært populært dels fordi det er svært enkelt – og uten reklame eller registreringskrav. Det har dukket opp egne versjoner på en rekke andre språk, deriblant norsk i begge målformer.
Nylige artikler
Både redaktør og kommunikasjonssjef: – Vi har fortsatt redaksjonell frihet
Journalist tiltalt i alvorlig overgrepssak: – Sjokk og sinne
Julebord i London og bonuser til alle ansatte
Lucia-sjokk i flere redaksjoner
17 kjappe
Mest leste artikler
Tusenvis av skjermdumper: – Aldri fått et eneste krav
TV 2 innrømmer regelbrudd: Risikerer krav på flere hundre tusen kroner
NTB forstår ikke hvordan internett fungerer
Klassekampen-spaltisten fekk pengekrav etter å ha delt eiga sak
NTB-advokaten og redaktøren har selv delt skjermdumper