Ola Stenberg kan muligens kalles tiårets netthode i Norge, mener NONA-juryen.
Foto: Schibsted
Ola Stenberg er Årets netthode
NONA-prisene delt ut digitalt.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
NONA, Norwegian Online News Organization, delte torsdag kveld ut årets nettpriser digitalt.
Produktdirektør Ola Stenberg i VG fikk æren av å motta prisen Årets netthode, som skal gå til «enkeltpersoner som har gjort en spesiell innsats for å bringe norske nettmedier videre og personer som har løftet nett i sin organisasjon og/eller i den norske mediebransjen».
Begrunnelsen fra juryen lød som følger:
«Få har preget det norske arbeidet med digital journalistikk slik årets vinner har gjort. Årets netthode kan muligens kalles tiårets netthode i Norge. Han har vært definerende for både digital produktutvikling og historiefortelling i mediebransjen i en årrekke. Med en lidenskap både for merkevare og produkt, et strategisk hode og sterke lederegenskaper har han vært instrumentell i å utvikle og befeste VGs posisjon som Norges førstevalg som digital nyhetsdestinasjon.»
«Han er en nyskapende, engasjert og moderne medieleder og en lagbygger av rang. I tillegg har han et usedvanlig godt digitalhode, alltid fremme i skoa og tett på trendene. Hele tiden drevet av historiefortelling, samfunnsoppdrag og brukervennlighet, og et brennende engasjement for at journalistikken skal vinne. Han en av bransjens hyggeligste og mest inkluderende personer, alltid interessert i å lære og alltid villig til å dele av sin kunnskap og erfaring. Med han i det digitale førersetet har VG også markert som et av verdens mest innovative journalistiske miljøer.»
NONA delte også ut pris for beste nettjournalistikk i nasjonal og lokal klasse, henholdsvis til VGs «Skjebnetimene i Baneheia» og Nordlys-prosjektet «Døgnet».