Seks medier felt av PFU

Av 14 klagesaker endte fire med brudd og to med kritikk.

Publisert Sist oppdatert

NRK, Fædrelandsvennen, Document, Telemarksavisa, Saltenposten og Smaalenenes Avis fikk alle fellelser mot seg på det siste møtet i Pressens Faglige Utvalg (PFU) før sommerferien.

Ilone Giske, Arctic Harvest AS og Arctic Sea Harvest mot NRK

Ikke brudd etter samlet vurdering.

Ola Borten Moe mot NRK

Brudd, punkt 3,2 og 4.14 i Vær varsom-plakaten (VVP).

Torkjell Tofte m.fl. mot Fædrelandsvennen

Kritikk, punkt 4.4 i VVP.

Ola Moe mot Sogn Avis

Ikke brudd etter samlet vurdering.

Kim Steinar Kjærner-Strømberg mot Document

Brudd, punkt 4.15 og 4.17 i VVP

Human Rights Service mot Faktisk.no

Ikke brudd.

Advokatguiden mot Advokatbladet

Ikke brudd etter samlet vurdering.

Midt-Norge Travforbund mot Trav365

Ikke brudd.

Bjørn Victor Slette mot Telemarksavisa

Brudd, punkt 3.1 og 3.2 i VVP.

Miljødirektoratet mot Saltenposten

Brudd, punkt 3.2 og 4.14 i VVP.

Marius Berg Bråthen mot Glåmdalen

Ikke brudd.

Lukkede saker:

NN mot Kragerø Blad Vestmar

Ikke brudd etter samlet vurdering.

NN mot Smaalenenes Avis

Kritikk, punkt 4.1 i VVP.

Advokat Inam Ghous Ali på vegne av klient mot NRK

Ikke brudd.

Andre saker:

I møtet behandlet PFU også tolv klagesaker der sekretariatet hadde innstilt på «ikke brudd på god presseskikk» etter forenklet behandling. Alle innstillingene ble vedtatt.

Powered by Labrador CMS