– Gjennom fjoråret har våre mediehus styrket sine nyhetsposisjoner i Norge og Sverige, både innen trafikk og abonnement, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted.
– Gjennom fjoråret har våre mediehus styrket sine nyhetsposisjoner i Norge og Sverige, både innen trafikk og abonnement, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted.

– Ble bedre enn vi våget å håpe på

Omsatte for 2 milliarder kroner i fjerde kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Schibsteds nyhetsmedier omsatte for 2 milliarder kroner i fjerde kvartal, skriver Schibsted i en pressemelding.

En positiv digital inntektsutvikling og god kostnadskontroll bidro til at omsetningen for Schibsteds nyhetsmedier vokste med 5 prosent i fjerde kvartal 2020, og endte på over 2 milliarder kroner. Det gir en fortjenestemargin på 14 prosent, påpeker selskapet.

– Både de siste kvartalstallene og hele 2020 ble bedre enn vi våget å håpe på, i et ekstraordinært år. Resultatet skyldes et sterkt engasjement og økt betalingsvilje for våre nyhetsprodukter, god kostnadskontroll og en fantastisk innsats fra våre medarbeidere, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

Schibsted omsatte for 3,6 milliarder kroner i fjerde kvartal, og resultatet (EBITDA) landet på 665 millioner kroner, en økning på 45 prosent fra forrige år. Forretningsområdet News Media, som Tveitnes leder, stod for 2,0 milliarder kroner av den totale omsetningen.

– Gjennom fjoråret har våre mediehus styrket sine nyhetsposisjoner i Norge og Sverige, både innen trafikk og abonnement. Det har vært et nyhetsår av de sjeldne, med trafikkrekorder for samtlige mediehus. Jeg er veldig stolt over hvordan våre medarbeidere har jobbet for å levere på samfunnsoppdraget i en tid hvor informasjonsbehovet kanskje har vært større enn noensinne, sier Tveitnes.

– Både Q4 og 2020 er preget av en høyere betalingsvilje for vår journalistikk, noe som er gledelig fordi konkurransen om brukernes tid er veldig sterk. I tillegg har annonseorganisasjonen vist en offensivitet og kreativitet som er beundringsverdig, i et annerledes og volatilt marked.

Hun understreker at selv om gode kvartalstall og 2020-tall gir et godt utgangspunkt for videre vekst, så er fremtiden fortsatt uforutsigbar.

– Fremover skal vi satse videre på kvalitetsinnhold i en rekke kanaler, tilpasset mangfoldet av målgrupper som vi ønsker å nå. Jeg vil likevel understreke at fremtiden er preget av høy konkurranse og brukere som forventer det aller beste fra oss. Så vi hviler på ingen måte på disse resultatene, men fortsetter med full kraft inn i 2021.

Schibsteds svenske aviser er også en del av forretningsområdet News Media. De svenske mediehusene mottok 26 millioner kroner i statlige tilskudd. Det påvirker inntektene og EBITDA positivt.

Fortjenestemarginen til News Media ender på 12 prosent når vi ikke tar høyde for tilskuddet i Sverige, påpeker Tveitnes.

To av de norske Schibsted-mediehusene som mottok støtte i fjor, E24 og Bergens Tidende, valgt å returnere tilskuddet på 8 millioner kroner da det viste seg at resultatene for 2020 ble bedre enn fryktet.

Powered by Labrador CMS