Kringkastingsrådet behandlet klager mot den nye Sophie Elise-podkasten. F.v. Anne Toril Eriksen Balto, Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Martin Henriksen og Trude Drevland. Bildet er fra et tidligere møte.
Foto: Marte Vike Arnesen
NRK
Kringkastingsrådet diskuterte Sophie Elise: – Hun blir straffet hardt
Rådsmedlem mener NRK allerede driver med mye av det samme som Sophie Elise får kritikk for.
Da Kringkastingsrådet møttes onsdag var det blant annet for
å diskutere alle klagene mot den nye NRK-podkasten «Sophie og Fetisha».
NRK har totalt mottatt 42 klager på podkasten, der brorparten av klagene
er reaksjoner på at NRK har knyttet seg til Sophie Elise Isachsen som profil.
– Handler mye om kjønn
Flere av rådsmedlemmene ga utrykk for at det er problematisk
at de to podkastvertene bruker NRKs plattform til å snakke om temaer de er
opptatt av, for så å selge relevante produkter på Instagram.
– Jeg er mest kritisk til hintingen mot produkter
hele tiden. Det er fryktelig mye hinting, og man utsetter målgruppen, som er
unge kvinner, for et kommersielt press, sa Ap-politiker Stine Renate Håheim.
I en ideell verden skulle hun ønske at NRK lagde tilbud som
ellers ikke ville ha blitt hørt eller sendt, men vedkjente at det kanskje kunne
være vanskelig.
Medieforsker Vilde Schanke Sundet mente på sin side at kritikken mot
programmet bar preg av at det er veldig lett å være kritisk til Sophie Elise
– Det handler mye om kjønn og mye om kropp. Det er
vanskelig å se forbi utseendet hennes, og derfor blir hun straffa ganske hardt
for noe NRK ellers gjør masse av. Vi bør
ikke være kritiske til podkasten uten å være kritiske til alt annet som ligner,
sa Sundet.
Mente kritikken må tas på alvor
At NRK ønsker å nå unge konsumenter ble flere ganger tatt
opp i rådet, som en årsak til at NRK har valgt den nye podkast-satsingen. Snorre
Valen tok opp at flere argumenter i rådet var litt vikarierende.
– Er det et godt argument at NRK sliter med å nå
unge jenter? Det er unge kvinner som engasjerer seg. Samtidig er
enkeltpersoners moralske uttrykk i NRK helt uinteressant, og det bør det være
både for NRK og for rådet, sa Valen.
Akhtar Chaudry (SV) og Jan Bøhler (Sp) mente begge at bekymringen til
klagerne gikk på hva slags press podkasten legger på unge kvinner, og de var kritiske
til måten NRK prøver å nå et yngre publikum på.
Bøhler mente NRK bør ta kritikken mer på alvor, og ikke bare
blankt forsvare at podkasten er riktig spor å gå.
– Det jeg hørte var hårforlengelse, klær,
parykker, silikon og utseende. De som klager har skrevet om kroppspress, penger
og utseende. Jeg vet ikke hvordan unge jenter tenker, men mange jobber med å få
unge til å tenke på andre ting enn utseende. Jeg tror NRK har godt av å tenke
seg litt om.
Journalistisk grunn
Etikkredaktør Per Arne Kalbakk fortalte at NRK er klar over at
profiler får en kommersiell tilleggseffekt av for eksempel podkaster.
– Personen er produktet, og vi har flere
underholdningsprofiler og profiler i Sporten. Johaug har et klesmerke, og selv
om hun har karantene, så er det klart at det er en kommersiell verdi.
Det som er viktig for NRK er at det skal være en journalistisk
grunn til at NRK velger en profil, sa Kalbakk.
– Mener vi at det er riktig person for Sporten? Er
det riktig å lage denne podkasten? Og så må vi passe på at for eksempel Johaug
ikke går i klær fra eget klesmerke.
Anders Anundsen (Frp) stilte senere i diskusjonen spørsmålet om
det ikke er forskjell på en fagperson, som Johaug, og influenseren Sophie
Elise, som promoterer seg selv.
Se hele Sophie Elise-diskusjonen hos NRK.