Kringkastingsrådet behandlet klager mot den nye Sophie Elise-podkasten. F.v. Anne Toril Eriksen Balto, Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Martin Henriksen og Trude Drevland. Bildet er fra et tidligere møte.

NRK

Kringkastingsrådet diskuterte Sophie Elise: – Hun blir straffet hardt

Rådsmedlem mener NRK allerede driver med mye av det samme som Sophie Elise får kritikk for.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da Kringkastingsrådet møttes onsdag var det blant annet for å diskutere alle klagene mot den nye NRK-podkasten «Sophie og Fetisha».

NRK har totalt mottatt 42 klager på podkasten, der brorparten av klagene er reaksjoner på at NRK har knyttet seg til Sophie Elise Isachsen som profil.

– Handler mye om kjønn

Flere av rådsmedlemmene ga utrykk for at det er problematisk at de to podkastvertene bruker NRKs plattform til å snakke om temaer de er opptatt av, for så å selge relevante produkter på Instagram.

– Jeg er mest kritisk til hintingen mot produkter hele tiden. Det er fryktelig mye hinting, og man utsetter målgruppen, som er unge kvinner, for et kommersielt press, sa Ap-politiker Stine Renate Håheim.

I en ideell verden skulle hun ønske at NRK lagde tilbud som ellers ikke ville ha blitt hørt eller sendt, men vedkjente at det kanskje kunne være vanskelig.

Medieforsker Vilde Schanke Sundet mente på sin side at kritikken mot programmet bar preg av at det er veldig lett å være kritisk til Sophie Elise

– Det handler mye om kjønn og mye om kropp. Det er vanskelig å se forbi utseendet hennes, og derfor blir hun straffa ganske hardt for noe NRK ellers gjør masse av. Vi bør ikke være kritiske til podkasten uten å være kritiske til alt annet som ligner, sa Sundet.

Mente kritikken må tas på alvor

At NRK ønsker å nå unge konsumenter ble flere ganger tatt opp i rådet, som en årsak til at NRK har valgt den nye podkast-satsingen. Snorre Valen tok opp at flere argumenter i rådet var litt vikarierende.

– Er det et godt argument at NRK sliter med å nå unge jenter? Det er unge kvinner som engasjerer seg. Samtidig er enkeltpersoners moralske uttrykk i NRK helt uinteressant, og det bør det være både for NRK og for rådet, sa Valen.

Akhtar Chaudry (SV) og Jan Bøhler (Sp) mente begge at bekymringen til klagerne gikk på hva slags press podkasten legger på unge kvinner, og de var kritiske til måten NRK prøver å nå et yngre publikum på.

Bøhler mente NRK bør ta kritikken mer på alvor, og ikke bare blankt forsvare at podkasten er riktig spor å gå.

– Det jeg hørte var hårforlengelse, klær, parykker, silikon og utseende. De som klager har skrevet om kroppspress, penger og utseende. Jeg vet ikke hvordan unge jenter tenker, men mange jobber med å få unge til å tenke på andre ting enn utseende. Jeg tror NRK har godt av å tenke seg litt om.

Journalistisk grunn

Etikkredaktør Per Arne Kalbakk fortalte at NRK er klar over at profiler får en kommersiell tilleggseffekt av for eksempel podkaster.

– Personen er produktet, og vi har flere underholdningsprofiler og profiler i Sporten. Johaug har et klesmerke, og selv om hun har karantene, så er det klart at det er en kommersiell verdi.

Det som er viktig for NRK er at det skal være en journalistisk grunn til at NRK velger en profil, sa Kalbakk.

– Mener vi at det er riktig person for Sporten? Er det riktig å lage denne podkasten? Og så må vi passe på at for eksempel Johaug ikke går i klær fra eget klesmerke.

Anders Anundsen (Frp) stilte senere i diskusjonen spørsmålet om det ikke er forskjell på en fagperson, som Johaug, og influenseren Sophie Elise, som promoterer seg selv.

Se hele Sophie Elise-diskusjonen hos NRK.

Powered by Labrador CMS