Kulturfolket skyr P4 og Kanal 24

Verken kulturjournalister eller kulturarbeidere gidder å høre på P4 eller Kanal 24 for å bli oppdatert på kulturstoff. Det store flertallet oppgir tvert imot at de «aldri» hører på de to riksdekkende kommersielle radiokanalene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Dette viser at vi har lyktes veldig godt. Vi lager ikke kulturstoff for eliten, og hadde vi hatt en stor oppslutning i denne gruppen, ville vi hatt liten oppslutning blant folk flest, sier P4-sjef Kalle Lisberg, i en kommentar til Journalistens undersøkelse som viser at bare 1,9 prosent av kulturarbeiderne hører daglig på P4s kulturprogrammer, mens hele 71 prosent svarer at de aldri gjør det.

Tilsvarende tall blant kulturjournalister er henholdsvis 1,7 og 64,1 prosent.

Fornøyd med lyttertallet

– Kulturjournalister skriver gjerne for hverandre og utøverne, og ikke for brukerne. Vårt ståsted er det motsatte, og vi er veldig fornøyd med at om lag en halv million lyttere daglig hører på våre to kulturprogrammer «Ett-to-tre» og «RadioRama». Til sammen byr de på 3,5 timer kulturstoff som kan overraske og engasjere lytterne, fortsetter Lisberg.

At hele 42,7 prosent av de drøyt 400 forfatterne, musikerne og skuespillerne som svarte på undersøkelsen om kulturjournalistikk oppgir at de lytter på NRK P2 daglig, tar han helt med ro.

– NRK P2 er et veldig godt tilbud til mange, men kanalens markedsandel med hensyn til lyttertid er på bare fire prosent. Sammen viser disse tallene at vi har et mangfold i eteren, og at folk med særinteresser kan få dekket sine behov på ulike steder. Det er bra, fastslår Lisberg.

P2-lyttere med snever horisont

Selv om få kulturarbeidere stiller radioen på P4, er det enda færre som leter seg fram til Kanal 24. Bare 0,5 prosent oppgir at de hører på kanalens kulturstoff daglig, mens så mange som 78,5 prosent svarte «aldri» på dette spørsmålet.

Heller ikke kulturjournalistene er begeistret for de to kanalene. Blant de 124 som svarte på Journalistens undersøkelse var det ingen kulturjournalister– altså 0,0 prosent – som oppga daglig lytting til Kanal 24s kulturstoff, mens 66,1 prosent krysset av for «aldri».

I likhet med Lisberg, mener også Kanal 24s sjefredaktør Jan Erik Pedersen at de dårlige tallene kan forklares i forskjellen mellom «folk flest» og «P2-lytterne».

– Med programmer som «Formiddag» og Espen Thoresens talkshow har vi en god dekning av kulturfeltet, og disse er også et par av våre mest populære programmer. Men vi henvender oss fortrinnsvis til folk flest, så jeg er vel ikke så veldig overrasket over at vi skårer lavt i P2-segmentet. Men når det først er sagt, så er det fryktelig synd at ikke flere P2-lyttere utvider sin horisont og hører kultur på Kanal 24. Det burde de gjøre!

Powered by Labrador CMS