Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Oppdatert: Kyrre Lien har ikke tatt stilling til om han vil klage montasjen inn for PFU. Journalisten skrev først at han ikke ville klage inn, slik han sa i intervju med oss.
I siste utgave av Kapital spekulerer næringslivsbladet på hvem som kan få statsrådsposter dersom det blir et regjeringsskifte etter høstens valg.
På forsiden er partileder Jonas Gahr Støre og partiets finanspolitiske talskvinne Marianne Marthinsen avbildet gående mot fotografen på Slottsplassen sammen med Senterpartiets Marit Arnstad.
Men dette er ikke et ekte bilde. Det er falskt. Det er satt sammen av tre ulike fotografier.
– Evneveikt
Bildet av de to Arbeiderparti-politikerne er tatt av fotograf Kyrre Lien på oppdrag for VG. Han reagerer kraftig på Kapitals bruk.
– De har tatt seg friheten til å manipulere et fotojournalistisk bilde som fremstår som troverdig. Det er noe jeg ikke kan stille meg bak. Det fremstår som et klart brudd på Vær Varsom-plakaten, sier Lien til Journalisten.
I Vær Varsom-plakaten (VVP) heter det blant annet at redaksjonene skal være varsomme med bruk av bilder i annen sammenheng enn den opprinnelige, og at det skal vernes om det journalistiske fotografiets troverdighet. Der heter det også eksplisitt at manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig fremgår at det dreier seg om en montasje.
Lien stod selv bak en klage som førte til at Pressens Faglige Utvalg (PFU) felte Aftenpostens A-magasin med manipulerte hester på forsiden. Fotografen har ikke statt stilling til om han vil klage den nye saken inn for PFU fordi han mener det helt opplagt er et brudd.
Det Lien reagerer mest på er at Kapital har tatt seg store friheter med bildebruken.
– Det er fascinerende og evneveikt at de gjør noe sånt, sier Lien, og understreker at han er tilhenger av at man skal kunne ta seg kunstneriske friheter på forsiden.
– Hadde det vært bedre om det var opplyst på forsiden at bildet var en fotomontasje?
– I PFU ville de ikke blitt felt om det stod det. Men jeg mener at man ikke skal lete i en byline etter hva det er for noe, for det tror jeg de færreste gjør. Dette ser ut som et pressebilde som kunne ha vært tatt. Men det har jo ikke skjedd her. Dette er noe de har sauset sammen på en datamaskin oppe på Kapital. En som kan faget ser at det er dårlig håndverk også.
Inne i Kapital er det en annen fotomontasje over to sider (se under) der en rekke mulige politikeransikter fra Ap, Sp og SV er satt sammen i det som kan bli en regjering etter valget. Lien har ikke selv sett dette oppslaget, men slik han får det referert mener han det er mer innenfor enn forsiden ettersom det så åpenbart er en montasje.
– Men om det er et godt kunstnerisk uttrykk kan vel diskuteres.
Annonse
– Dette er fake news
VGs fotosjef Gisle Oddstad sier Kapitals bildebruk strider med retningslinjene for videresalg av deres bilder gjennom Scanpix. Han sier seg også enig med Lien i kritikken av bildet, men vil ikke foreta seg noe overfor Kapital. I hvert fall ikke ennå.
– Det kan være greit å få en forklaring først. Så får vi se hva vi gjør videre når vi har fått vite litt mer, sier Oddsstad.
– Hva reagerer du på med bildebruken?
– Som Trump ville sagt det er dette fake news av vår journalistikk. Forsiden fremstår som ett bilde med dokumentasjon på noe som har skjedd, men det er jo bare tull.
Bildebyråsjef Eirill Wilde Wiik i NTB scanpix har nettopp blitt gjort klar over montasjen når vi tar kontakt. Hun sier at det ikke er lov å gjøre slikt med bilder de forvalter rettighetene til uten tillatelse fra byrået.
– Og dette ville vi aldri tillatt, sier Wiik til Journalisten.
En ting er ifølge Wiik vanlig redigering av bilder, og mindre formatendringer som ikke endrer fotografiets innhold eller karakter. Men er kjøperen i tvil om hva som kan gjøres, skal kunden forhøre seg med NTB.
Wiik forteller at de stadig får spørsmål fra kunder som lurer på om de kan gjøre slikt med NTBs bilder og i kommersiell sammenheng kan det være mulig, men redaksjonelle bilder er de særs streng på. Og skulle både fotograf og byrå tillatt det, må det merkes tydelig at det er montasje.
– Men dette ville vi aldri tillatt. Den er kjempestygg og vi lurer på hvordan vi skal ta dette videre.
– Ikke manipulasjon
Ansvarlig redaktør Trygve Hegnar kommenterer Kapitals bildebruk slik overfor Journalisten:
– At vi har plassert tre bilder ved siden av hverandre anser vi ikke som manipulasjon, og vi har en god dialog med Scanpix hvor vi har kjøpt bildene, skriver Hegnar i en tekstmelding.
Han ønsker ikke å utdype svaret ytterligere. Han ønsker heller ikke å kommentere ytterligere på fotograf Kyrre Liens eller noen av fotosjefenes karakteristikker.