Linn Dyvek Willberg mener det er på tide at flere mediehus begynner å få øynene opp for det kommersielle potensialet i podkast.
Linn Dyvek Willberg mener det er på tide at flere mediehus begynner å få øynene opp for det kommersielle potensialet i podkast.

Norsk podkast-tjeneste inngår avtale med danske Politiken

Fra Bergen til verden.

Publisert Sist oppdatert

Lytt AS har nå kapret en ny europeisk storkunde for sin podkast-løsning. Nå er også det danske mediehuset Politiken på kundelisten. Fra før har Bergens Tidende og tyske DPA tatt lydteknologien i bruk.

– Lytt-plattformen fungerer sømløst med våre etablert innloggingssystemer og abonnementsprogrammer. Det å knytte kundene våre tettere til oss gjennom våre lydkanaler er helt forretningskritisk for oss, sier Troels Behrendt Jørgensen, digitaldirektør i Politiken, i en pressemelding.

Troels Behrendt Jørgensen, digitaldirektør i Politiken.
Troels Behrendt Jørgensen, digitaldirektør i Politiken.

Plattformen er utviklet av et knippe teknologi- og mediegründere, med støtte fra medieklyngen i Bergen.

– Vi har på mange måter løst den doble utfordringen med lydjournalistikk. Mediehusene må ta strategisk kontroll på innholdet sitt. Og de må gjøre det tilgjengelig på en måte som øker abonnentens opplevelse av verdi. Vi kan hjelpe mediehusene med begge deler - og vi har bevist at vi får nye kunder raskt på luften, sier Linn Dyveke Willberg, daglig leder i Lytt AS, ifølge pressemeldingen.

– Det har aldri vært mer strategisk riktig å inkludere podkast i strategien for betalt innhold. Lytt leverer et gjennomtestet system for å skape merverdi via øret, fortsetter hun.

Willberg mener det er på tide at flere mediehus begynner å få øynene opp for det kommersielle potensialet i podkast framfor å gi vekk alt innholdet til «aggregator»-tjenester.

Hun får støtte fra digitaldirektør Jørgensen:

– Podkast tar forretningsmodellen til avishusene til det neste nivået, eller levelet, når det gjelder å skape engasjement i den digitale nyhetsverdenen.

Powered by Labrador CMS