Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Weldeghebriel startet Shifter i 2016. Arkivfoto: Marte Vike Arnesen
Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Weldeghebriel startet Shifter i 2016. Arkivfoto: Marte Vike Arnesen

– Tror vi vil se en enda større oppblomstring av nisjemedier

Shifter med kraftig inntektsvekst.

Publisert   Sist oppdatert

Fjoråret ble preget av kraftig inntekstvekst for nisjemediet Shifter, som dekker oppstartsbedrifter og innovasjon i Norge. Omsetningen doblet seg fra 2,24 millioner kroner i 2017 til 5,57 millioner 2018. Resultatet før skatt endte imidlertid på 0,4 millioner kroner i minus. I et intervju med Dagens Næringsliv forklarer daglig leder Lucas Weldeghebriel dette med investeringer i vekst.

Siden Shifter ble etablert i mai 2016 av Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Weldeghebriel, har de vokst til syv ansatte. Tre journalister, to kommersielle årsverk, en event-ansvarlig, samt en daglig leder.

Ikke nådd sitt potensial

I en pressemelding ser Weldeghebriel lyst på fremtiden.

– Jeg tror vi vil se en enda større oppblomstring av nisjemedier som i større grad kan ta leserne sine på alvor og tilby dem jobbkritisk innhold. Vi konkurrerer daglig med de store mediene om de store sakene, men på nivået under, de relevante sakene, som ikke er relevante for alle, så har vi som et nisjemedium et gigantisk fortrinn, sier han.

Han er klar på at Shifter ikke har nådd sitt potensial:

– Nei, tvert imot. Vi opererer i et område som har veldig stor vekst. I tillegg skal vi lansere abonnement i løpet av høsten, som både vil skape et bedre produkt, men også vil sørge for mer stabile inntekter.

Han forteller også om trafikkvekst.

– Vi har en økning i trafikken vår på 35 prosent første halvår i år mot i fjor. Isolerer vi på kanal, så har vi nesten 91,4 prosent vekst i søketrafikk, som er bra, mens vi har en lav økning fra sosiale medier. Dette skyldes endringer i Facebooks-algoritme som også rammer de fleste mediehus. Søketrafikken oppholder seg 20 prosent lenger på siden vår, konverterer i større grad til å bli nyhetsbrevs-abonnent, og har en høyere «quality read», som er en indeks vi har for kvalitet

Finne de beste folka

Og den største utfordringen framover?

– Få tak i de beste folka når vi nå skal vokse videre. Vi må også bli flinkere til å sette agendaen, slik vi har gjort med elsparkesykkel-saker, hvor vi har blitt sitert flere ganger av NTB, NRK og andre riksdekkende medier. Men det aller viktigste er at vi må lykkes med vår abonnementsstrategi. Her har vi eksperimentert siden mars med noe vi kaller Shifter Pro, som har gitt oss verdifulle data når vi skal lansere abonnement i løpet av høsten, sier Weldeghebriel ifølge pressemeldingen.