Mads Yngve Storvik, sjefredaktør og adm.dir. i NTB, presenterte mandag kveld 2017-tallene til konsernet. Foto: Glenn Slydal Johansen

På mandagens generalforsamling var det siste gang NTB-sjef Mads Yngve Storvik kunne skylde på sin forgjenger

Stabile inntekter på tross av prispress.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mads Yngve Storvik, som tok over som sjefredaktør og administrerende direktør i Norsk Telegrambyrå AS høsten 2017, presenterte mandag kveld fjorårsresultatet på konsernets generalforsamling.

- Ingen store overraskelser, slik oppsummerer NTB-sjefen selv tallene.

For morselskapet – det vil si «tradisjonelle» NTB – var det ikke de helt store endringene fra 2016 til 2017. For konsernet var det enkelte endringer, om enn ikke noen dramatiske.

NTB-konsernet består av Norsk Telegrambyrå̊ AS, samt de 100 prosent-eide datterselskapene Samfoto AS, Nyhetsgrafikk.no AS, NTB Arkitekst AS og Universum AS. Årsregnskapet inkluderer også̊ en 34 prosent andel av resultatet i Retriever AB etter skatt.

På konsernnivå var ikke tallene like lystige. Alt i alt ble resultatet åtte millioner dårligere. 10,6 millioner kroner i 2017, mot 18,6 millioner året før.

- Det skyldes i stor grad nedskrivninger av verdier. Vi hadde en del investeringer som hadde veldig lang avskrivningstid, noe som er uheldig når den teknologiske utviklingen går så fort, forklarer NTB-sjefen.

Tidligere i år ble det klart at Skattefunn-prosjekter i NTB-regi, ikke var gjennomført på en tilfredsstillende måte. Eller som det heter i årsberetningen: «NTB har avdekket feilrapportering av konsernets Skattefunn-prosjekter i perioden 2015-2016, som er frivillig rettet opp overfor skattemyndighetene.»

Etter en intern gjennomgang, valgte NTB å tilbakebetale 11 millioner kroner.

- Dette påvirker egenkapitalen negativt, men ikke resultat. I tillegg hadde vi noen kostnader knyttet til ryddejobben som påvirker årsresultatet noe negativt, sier Storvik.

NTB har fremdeles flere Skattefunn-prosjekter som pågår.

- Vi er ikke skremt fra å søke om Skattefunn-midler, men det må gjøres på riktig måte, sier Storvik.

Og for inneværende år?

- Vi ligger bra an, forteller Storvik. – Vi merker at det er prispress fra mediekundene, med krav om reforhandlinger av pris. Det skjer hver høst. Det skjedde i fjor, og det kommer helt sikkert en ny runde nå til høsten også.

For å beholde kunder, og kapre nye, må NTB hele tiden tilpasse seg og utvikle nye tjenester som kundene vil ha, fastslår NTB-sjefen. For cirka 10 måneder siden fikk selskapet på plass presseveteranen Geir Terje Ruud som utviklingsdirektør.

- Dette har bidratt til at vi har økt utviklingstakten, noe vi ser resultater av allerede. Vi kommer raskere ut med ting, og vi har flere konkrete prosjekter på gang.

Storvik forteller videre at NTB har behov for mer utviklerkompetanse.

- Vi må ha kompetansen i eget hus, mener Storvik, og legger til:

- Men det er vanskelig å finne de riktige folkene. Folk med den riktig kompetansen er det stor rift om.

Powered by Labrador CMS