– Vi har lang tradisjon for å tilby gratis undervisningsopplegg på vegne av mediebransjen i forbindelse med valgene i Norge, sier MBL-sjef Randi S. Øgrey. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Viktigere enn noen gang at barn og unge blir gode på å skille mellom fakta og fabrikert informasjon

Tilbyr gratis undervisningsopplegg på vegne av mediebransjen.

Publisert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebedriftens Landsforening (MBL) satser med tjenesten Mediekompasset stort på digitale undervisningsressurser i forbindelse med høsten stortingsvalg, skriver MBL i en pressemelding.

I samarbeid med TV 2 Skole er det produsert videoer, fagtekster og oppgaver på nettsiden dittvalg2019.no.

– Bransjen ønsker å bidra til at barn og unge forstår det som skjer og får kunnskap om demokrati, ytringsfrihet, kildekritikk og god journalistikk. Det er viktigere enn noen gang at barn og unge blir gode på å skille mellom fakta og fabrikert informasjon, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL i pressemeldingen.

Opplegget innebærer at ressursen vil bli løpende oppdatert med saker og videoer fra hele bransjen, skriver MBL.

– Vi har lang tradisjon for å tilby gratis undervisningsopplegg på vegne av mediebransjen i forbindelse med valgene i Norge, men opplegget som nå er digitalt er langt mer omfattende enn ved sist lokalvalg.

Hun legger til:

– Vi ønsker å vise hvordan lokalpolitikken fungerer og hvordan man kan få gjennomslag for sine meninger. Sammen med lokalavisene ønsker vi også å bidra til at flere engasjerer seg i samfunnsspørsmål i lokalmiljøet. I tillegg håper vi å bidra til at unge blir engasjerte mediebrukere med en god porsjon kritisk sans.

Undervisningsoppleggene er tilpasset mellomtrinnet, ungdomstrinnet og videregående skole.

Powered by Labrador CMS