Aftenpostens suksesshistorie
For to år siden ble det lansert som et magasin for dem som ønsker fordypning utover avisen. Nå betaler nesten 30.000 for å få Aftenposten Innsikt.
Med brask og bram ble Aftenposten Innsikt lansert på tampen av en varm aprilmåned i 2008. Det første nummeret av månedsmagasinet ble kjørt ut med 60.000 i opplag, men det var langt over reelle forventninger. Etter at bladet var kommet ut fire ganger, hadde det betalte opplaget funnet seg til rette på 25.000 eksemplarer.
Driftsmarginer
Nå ligger sommerutgaven an til å ha et løssalg som er nesten dobbelt så stort som de ordinære utgavene, og til vanlig ligger opplaget på tett oppunder 30.000 eksemplarer, forteller Sverre Amundsen i Aftenposten.
– Vi betrakter bladet som en suksess. Nå tjener vi penger på Innsikt, og vi kommer til å få en hyggelig driftsmargin for både forlaget under ett, og for Innsikt spesielt, sier han.
Forlaget huser også Hyttemagasinet og Mamma. Begge har et betalt opplag på 16.000, og begge skal ifølge Amundsen ha positiv utvikling så langt i år.
Potensial
Amundsen forklarer at det fortsatt er potensial å ta ut av Aftenpostens abonnentbase. For mens løssalget synes å ha stabilisert seg på mellom 10.000 og 12.000 eksemplarer, stiger abonnementet. Og halvparten av de som abonnerer, er også Aftenposten-abonnenter.
– Og det er uten at vi har gjort veldig mye. Jeg er ikke i tvil om at det ligger et potensial i denne gruppen videre.
Amundsen legger til at man så langt ikke har tatt ut konsernfordelene i Media Norge ved å bruke de andre tre regionsavisene til annet enn å distribuere direktereklame.
Aftenposten Innsikt har ingen egen redaksjon, men baserer seg på innhold fra Aftenpostens journalister, samt frilansere.