Schibsteds konsernsjef Kjell Aamot. Foto: Birgit Dannenberg
Media Norge-drama i Schibsted-styret
Tar store tap for å berge prosjektet. Konsernsjef Aamot led nederlag.
Dramatikken var stor da Schibsteds konsernstyre behandlet Media Norge-prosjektet på et møte i Stockholm i dag. Etter det Journalisten.no erfarer foregikk det et beinhardt oppgjør mellom konsernsjef Kjell Aamot, som skal ha vært innstilt på å droppe hele Media Norge-prosjektet, og konserndirektør Birger Magnus. Sistnevnte er leder av prosjektstyret for Media Norge, og har vært en drivkraft i fusjonsprosessen.
Tar tapet
Bataljen endte med at Schibsted går videre med etableringen av Media Norge. Alternativet var etter det Journalisten.no forstår, at Schibsted skulle beholde dagens eierandeler i regionavisene og droppe nedsalget i Adresseavisen og Polaris Media. Konsernstyrets vedtak skal innebære at Schibsted er villig til å ta et antatt stortap, av flere anslått til 200-400 millioner kroner, ved å selge aksjene i Adresseavisen og Polaris Media allerede nå.
Når Schibsted likevel kan bli tvunget til å selge aksjene i høst, skyldes det flere forhold. Schibsted har fått klar beskjed fra Medietilsynet om at mediekonsernet må gå helt ut av Adressa og ned til 40 prosent i Harstad Tidende Gruppen (HTG) dersom Media Norge-etableringen skal kunne gjennomføres.
HTG og Adresseavisen etablerer det nye Polaris Media 20. oktober. I tillegg er utålmodigheten og usikkerheten i Media Norge-avisene (Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen) i ferd med å bli stor, slik at Schibsted trolig føler et press for å få fortgang i prosessen.
Schibsted får som kjent aksjemajoriteten i Media Norge.
Børsnerver
Børsnoteringen av det nye selskapet var opprinnelig planlagt til i høst, men den usikre børssituasjonen førte til at ledelsen i Media Norge i stedet så for seg å gjennomføre prosessen neste vår. Tidshorisonten kan nå bli kraftig utvidet.
Prosjektstyret for Media Norge avholder et ekstraordinært møte på Gardermoen fredag morgen, ifølge Journalisten.nos kilder. Etter det vi forstår, må Birger Magnus få det øvrige styret med på en del vilkår for å gå videre med Media Norge. Det kanskje viktigste blir å be styrene i deltakeravisene om å akseptere at børsnoteringen av Media Norge utsettes på ubestemt tid. Journalistens kilder sier det kan ta år før selskapet kommer på børs. Media Norge vil i så fall bli drevet som et ikke-notert selskap, som følge av de usikre tidene i aksjemarkedet.
Utfordring
– Media Norge-prosjektet fortsetter, sier konserndirektør Birger Magnus i Schibsted.
– Betyr det at dere fortsatt har som ambisjon om børsnotering til våren?
– Det vil jeg ikke kommentere, hvordan fremdriften skal være. Dette er noe vi skal arbeide med i prosjektstyret. Vi har en del utfordringer og prosjektstyret jobber videre med Media Norge.
– Var det dramatisk for Media Norge under styremøtet i dag?
– Jeg vil ikke kommentere innholdet i interne møter, det håper jeg du forstår.
Skepsis
På NJs landsstyre torsdag var det skepsis til om det i det hele tatt blir noe av Media Norge som følge av det sviktende aksjemarkedet. Tillitsvalgte Journalisten snakket med er tilbakeholdne med kommentarer til situasjonen. Leder av redaksjonsklubben i Bergens Tidende og hovedtillitsvalgt for de Media Norge-ansatte, Rune Valderhaug, sier følgende:
– Ut fra det vi har hørt i dag, tyder det på at Schibsted har besluttet å gå videre med Media Norge-modellen. Det tror jeg alle vil betrakte som en OK avklaring. Media Norge er en bedre modell enn dagens, der Schibsted bare har eierposter i avisene våre.
Avventer beskjed
Schibsted utsatte salget av postene i Adressa og HTG i påvente av at Polaris Media skulle bli etablert. 6. september utsatte Schibsted salget for andre gang, på grunn av markedssituasjonen. Nå synes det som om konsernsjef Per Axel Koch og Polaris Media får en avklaring av eiersituasjonen.
– Siden salget ble utsatt for et par uker siden, har vi ventet på at Schibsted skal gi klarhet i når og hvordan nedsalget skal gjennomføres, men vi har ikke fått noen beskjed. Jeg vil ikke kommentere det du forteller nå før vi har snakket med Schibsted, sier konsernsjef Per Axel Koch i Adressa.