Opplagstall gir ikke gode nok målinger, mener Arne Krumsvik. Foto: Helge Øgrim
Mener medienes dekning av egne lesertall bidrar til tåkelegging
Medieprofessor Arne Krumsvik fnyser av dagens målinger.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Om noen få timer presenteres fjorårets opplagstall. For papir og digitalt. Samtidig presenteres også lesertallene. Et bonanza for bransjen. Og hvert eneste år er det flere som vinner. Flere som øker mest.
Klikk deg gjennom Journalistens interative opplagsgrafikker
Professor Arne Krumsvik ved institutt for journalistikk og mediefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus mener det er på tide å ta tak i disse tallene. Til Klassekampen sier han at bransjens kreativitet i feiringen av seg selv fører til tåkelegging av det som faktisk er situasjonen i bransjen. Han mener omsetningen må på bordet, ikke opplag.
Les også: Opplagstall i år null
– Til sjuende og sist må vi få vite hva som er økonomien i dette hvis vi skal danne oss et riktig bilde av situasjonen – ikke minst på det digitale området, hvor det har vært nesten umulig å få ut tall på omsetningen, sier Krumsvik til avisen.
Hvorfor øker lesertallene?
Krumsvik mener også lesertallene burde endres på. At lesertall går opp mens opplaget går ned gjør at disse tallene må tas med en klype salt.
Les også: Ubegripelige avistall
Anne Britt Andrine Flaten er prosjektleder i mediebyrået Vizeum. Hun synes det er rart at lesertallene stadig går oppover med et fallende opplag.
– Noen ganger virker det som om det er tilstrekkelig om en leser bare har tittet på forsida av en avis for å bli telt, sier Flaten.