NRK-podkasten til Sophie Elise og Fetisha fikk mye kritikk. Nå også fra Medietilsynet.
Foto: Henriette Dhli / NRK
Medietilsynet kritiserer NRKs podkast-avtale
Tilsyn reagerer på at NRK ga unntak.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
«NRK blir i hovedsak finansiert av offentlige midler, og rammene for allmennkringkastingsoppdraget begrenser derfor muligheten for kommersielle aktiviteter», fastslår Medietilsynet i sin tilsynsrapport for fjoråret.
«NRK skal være særlig varsom med å tilby innhold som utsetter publikum for kommersielt press, særlig i innhold som er rettet mot barn og unge», heter det videre.
– Medietilsynet er derfor kritisk til at NRK valgte å gi influenserne bak podkasten Sophie & Fetisha unntak fra retningslinjer og avtalevilkår som skal sikre at publikum ikke blir utsatt for kommersielt press. Dette har vi påpekt i tilsynsrapporten, sier Medietilsynet-direktør Mari Velsand i en pressemelding.
Avtalen med de to influensere bak podkasten ble avsluttet tidligere i år.
NRK har i kjølvannet av dette presisert egne retningslinjer for å hindre at eksterne oppdragstakere deltar i reklame eller markedsføring for kommersielle produkter mens de er tilknyttet NRK og innholdet de bidrar til er under publisering, påpeker Medietilsynet i sin pressemelding.
– At NRK nå er tydelige på at det ikke skal gis unntak fra dette viktige prinsippet, er svært viktig for å opprettholde tilliten til at allmennkringkasterens innholdstilbud ikke har kommersielle bindinger, sier Velsand.