Sju nye stillinger skal ha fokus på Morgenbladets digitale satsing, forteller Anna B. Jenssen. Foto: Fartein Rudjord / Dagens Næringsliv.
Morgenbladet skal gi digital gass
Bruker millioner til daglig, digital journalistikk.
Morgenbladet har gjennom de siste tiårene vært en suksesshistorie blant norske aviser. Mens mesteparten av dagsavisene har sett opplaget falle, har ukeavisen Morgenbladet kunnet konstatere vekst år etter år. Riktignok er opplaget de siste årene kompensert med vekst i digitale abonnement.
To og et halvt år er gått siden redaksjonen sist satset på nett. Den gang med støtte fra Fritt Ord, men bare for ett år.
LES OGSÅ: Morgenbladet utvider kampsonen
Nå skal ansvarlig redaktør Anna B. Jenssen ta av Morgenbladets egen lommebok for å finansiere en satsing. Den innebærer at sju stillinger knyttes til det digitale, hvor tre av disse er helt nye.
– Det er en redaksjonell vurdering som ligger bak. Leserne liker godt å få et redigert produkt en gang i uka, men vi ser behov for å følge opp debatter og saker også de andre dagene. Vi mister en del når vi ikke oppdaterer, men nå kommer vi med daglige oppdateringer hver dag. Det blir litt nytt hver dag, sier Jenssen og understreker at det ikke er snakk om å gå i konkurranse med dagsavisene.
Holde på nisjene
Internt er det ifølge redaktøren stor entusiasme knyttet til satsingen. Med økt trykk digitalt er det fortsatt på kjerneområdene i kulturforskning og idédebatt redaksjonen skal ligge tettest.
– Det skal ikke være kvantitetsjag, forteller redaktøren.
Det handler om å i større grad kapitalisere på innholdet og å få brukerne til også venne seg til den digitale hverdagen. Og med stadig flere trykkerier som legges ned, handler det om tilpasse forretningsmodellen.
Daglig på nett, samt papiravis en gang i uken, er en ganske moderne forretningsmodell, mener redaktøren.
I 2016 steg omsetningen med i underkant av tre prosent fra 2015 til 65,2 millioner kroner. Men driftsresultatet ble mer enn halvvert.
Vil unngå forenklinger
Så hvordan påvirker dette journalistikken i Morgenbladet. Overgangen fra å komme ut en gang i uken, til å bli digital med daglig journalistikk er stor for en redaksjon. Særlig om journalistikken også skal måles.
Ifølge Jenssen er det altså ikke snakk om et jag etter kvantitet, men samme journalistikken som før. Bare litt hyppigere.
– Vi skal være veldig oppmerksomme på at dette ikke fører til forenklinger og at vi skal sette kvaliteten først, sier hun og viser til prosjekter de i redaksjonen er godt fornøyde med - som formidlerkåringen Morgenbladet hadde for to år siden.
Og økt digitalt trykk til tross; det er fredag først – ikke digital først.