Morgenbladet dropper lesertall-målingen: – Vi opplever at tallene ikke er så relevante for oss
– Vi syns disse tallene blir ekstra feil for oss fordi vi fortsatt kommer ut en gang i uka på papir, sier sjefredaktør Sun Heidi Sæbø om valget om å trekke seg fra MBL-målingene.
Da Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram nye lesertall for norske aviser og magasiner fredag, var oversikten uten en av fjorårets opplagsvinnere på lista.
Morgenbladet har rett og slett meldt seg ut av ordningen. Det bekrefter sjefredaktør og administrerende direktør i Morgenbladet, Sun Heidi Sæbø, overfor Journalisten.
– Det ligger ikke noe dramatikk i det, vi opplever at tallene ikke er så relevante eller riktige for oss, sier hun.
Kvalitet fremfor volum
Grunnen til at avisen nå velger å trekke seg fra ordningen, er todelt, forklarer Sæbø.
– Lesertallene har, tradisjonelt sett, spilt en viktig rolle som valuta overfor annonsører, vi henvender oss til et marked som er mindre opptatt av det, sier hun.
– Det henger nok også sammen med vår overordnet strategi om at det er kvalitet fremfor volum som gjelder.
Sæbø trekker også frem en litt mer teknisk grunn til at MBLs lesertall er mindre relevant for avisa. Morgenbladet utgir én papirutgave i uka i tillegg til stoff på nett. Det vil si at et stort volum av sakene kommer ut på fredager.
– Kan aldri bli riktig for oss
MBLs tall er på sin side tuftet på målinger av daglige lesertall og ender dermed opp med å ikke være representative for Morgenbladets tall, mener Sæbø.
– Vi syns disse tallene blir ekstra feil for oss fordi vi fortsatt kommer ut en gang i uka på papir. Det kan aldri bli riktig for oss, sier Sæbø som ønsker å presisere at de ikke trekker seg på grunn av dårlige lesertall.
– Ved forrige måling var det bare én avis som hadde større framgang enn oss.
Sæbø forteller at de har sine egne lesertall. De følger utviklingen av avisa tett fra dag til dag og styrer etter det.
– MBLs tall er tilbakeskuende, så det kan aldri være styrende for de valgene vi tar. Det ville vært en dårlig strategi å vente på lesertall for så å ta valg, sier hun.