Bjarne Riiser Gundersen Min metode 2023
– Vi har et større journalistisk frirom enn mange av de nyhetsledende mediene. Vi kan hanke inn andre kilder og fylle et mellomrom eller tomrom, sier Morgenbladets samfunnsredaktør Bjarne Riiser Gundersen.

Morgenbladets metode:

Kunsten å fylle et journalistisk tomrom

– Vi har i veldig stor grad tjent på den generelle mediekrisen i stedet for å tape på den, sier Bjarne Riiser Gundersen i Morgenbladet. Her forteller han litt om hvorfor, men mest om hvordan.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dette er første artikkel i en serie på fem hvor ulike journalister, podkastere og redaktører forteller om «sin metode».

Les også «– Jeg er jo redd for å bli banal når jeg har liten tid til å skrive» og  «– Det handler om nettverk, ikke sant?»

Den daglige papiravisa humper og går, men mest skrumper den inn og så er mediehusene der, før eller siden: Skalert ned til én utgave i uka, kanskje maks to, på fredag og lørdag. 

Morgenbladet var alt der for tretti år siden. Siden 2018 har avisa publisert en tredel av stoffet sitt i ren digital form – i tillegg til én papirutgave i uka. Det kan hende andre har noe å lære av avisa, for det har vært alt annet enn lett å manøvrere seg fram over 30.000 abonnementer, det høyeste noensinne i avisas historie. Stikk i strid med alt annet i avisverdenen.

– Det er noe vi diskuterer hele tiden. Hva er egentlig vår måte? begynner Bjarne Riiser Gundersen, samfunnsredaktør i Morgenbladet.

– Vi har i hvert fall en slags selvforståelse av at det må være noe som er vår måte. Vi må ha en eller annen slags egenart. Vi er jo tradisjonelt en supplement-avis. Vi er ikke de som har drevet fram frem de nasjonale nyhetshendelsene.

Bundet til masta på den gode måten

Da Morgenbladet for seks år siden begynte med å produsere en tredel av stoffet sitt digitalt, i hensikt å få godkjent to ukentlige utgaver, skjedde det et skifte i redaksjonen, ifølge samfunnsredaktøren.

– Det har vært en produktiv tvangstrøye for oss.

– Hvordan?

– I starten tvang det oss til å fokusere på kvantitet. Vi måtte ha så og så mange artikler, samtidig som vi hele tiden måtte passe på balansen mellom papir og nett. Egentlig en ganske dårlig motivasjon for digital journalistikk. Men samtidig skapte det et mentalt rom, og en konkret nettutgave, som vi måtte fylle. Det har fått hele organisasjonen til å tenke på journalistikken vår på en annen måte enn før. I dag lager vi i praksis en rask og en langsom avis parallelt, sier Gundersen.

Det har tatt tid å finne ut hvordan Morgenbladet skal være seg selv på nett.

– I starten tenkte vi på refleks at nettet må være så raskt, ikke sant? Man får en sånn tanke om at journalistikken først og fremst må være reaktiv, og skrives like raskt som den skal leses. Men det har vi skjønt at det går ikke.

For det første, legger Gundersen til, er det et faktum at Morgenbladet ikke kjent for sitt tempo, men heller evnen til å bringe fram et annet perspektiv. Denne egenarten krever tid å foredle.

– Det betyr ikke at vi ikke er glade i nyheter. Vi jobber ganske hardt for å levere nyheter på våre områder, og etter hvert har Morgenbladet blitt mer og mer en vanlig avis, forhåpentlig uten å miste sjela. Vi vil jo gjerne være så relevante som mulig for så mange som mulig. Da er vi jo nødt til å forholde oss til nyhetsstrømmen, for eksempel i Sindre Finnes' aksjehandel.

La oss borre litt i dette eksempelet for å finne Morgenbladets modus operandi.

– Litt lengre hukommelse

Da Sindre Finnes-saken smalt, hadde ikke redaksjonen det beste utgangspunktet, ifølge samfunnsredaktøren. De hadde ikke et lass med journalister med kompetanse på børs, heller ingen som fast følger livet på Stortinget. 

Unntatt Aslak Bonde, som skriver politiske analyser for avisa. Da Erna Solberg holdt sin første pressekonferanse, det var selvsagt en fredag, rykket Bonde ut og klimpret ned sin versjon til nettet. 

Da den første brannslukkinga var unnagjort, handlet det om å tenke hva som kunne følges opp på nett – og hva som kunne passe på papir. Altså finne ut hva som er typisk Morgenbladet i akkurat denne saken som alle mediene skrev om.

– Vi forsøker å lage en journalistikk med en litt lengre hukommelse enn andre medier, særlig på papir.

Ingen oppskrift

Gundersen forteller at det ikke finnes en standard oppskrift i Morgenbladet på hvordan de skal gripe an saker alle snakker om akkurat her og nå. 

En av mulighetene er å løfte den opp et analytisk nivå: Hva sier forskning om temaet? Finnes det et idénivå man kan fokusere på? En annen vei er å søke tilbake i historien. 

I noen saker er det også en berikelse å hente inn helt andre kilder, utenlandske eksperter, for eksempel.

En uke etter at Bonde hadde skrevet en analyse i hui og hast med bakgrunn i Ernas pressekonferanse, landet papirutgaven på en lengre sak om det norske tillitssamfunnet.

– Vi satte tre journalister til å lage en diskusjonssak med forskere som studerer politisk tillit. Der fant vi en ganske interessant uenighet forskerne i mellom. Én fløy mente at Solberg-saken kunne bidra til at tillitssamfunnets rakner. En annen mente at vi tåler mye mer, sier Gundersen.

Avisa tok ett grep til. De laget en tidslinje over politiske skandaler med alt fra Anne Enger sitt ulovlige stabbur, brygga til Åslaug Haga, via pendlerboligsakene og til sist kameraderiet og aksjehandlene. Og der hadde de saken. 

Stjal med stil

Men Erna og Finnes var fortsatt brennaktuell uka etter, selvfølgelig. Den påfølgende uka jobbet de fram et oppslag om Erna-ismen. Ideen kom etter at noen i redaksjonen hadde lest et innlegg på Trønderdebatt, der tidligere nestleder i Trondheim Ap mente at Høyre forguder Erna Solberg på samme måte som Trøndelag Arbeiderparti forgudet Trond Giske

– Vi syntes at kronikken som tok for seg hvordan en person på en måte blir viktigere enn partiet og i praktisk nesten blir partiet, var såpass interessant at vi hadde lyst til å utforske det analytisk ved å spørre om Erna Solberg er blitt Høyres ideologi, forteller Gundersen.

Avisa gikk også denne gangen for to parallelle løp. Det andre grepet var å trykke et langt intervju med Ernas pressetalsperson Cato Husabø Fossen.

– Det ville vært rart om VG, som var blant dem som drev frem Solberg-saken, skulle gjøre det samme. Men vi har et større journalistisk frirom som gjør det mulig for oss å ta et skritt til siden og for eksempel snakke kun om Husabø Fossen rolle som spinndoktor i denne saken. Om hvordan samspillet mellom medier og politikere fungerer, sier Gundersen.

Men det er alltid en fare med å løfte samtalen opp et hakk eller ta en titt i fortiden, nemlig å miste nyhetsnerven.

Morgenblad-rytmen

Slik Gundersen og ledelse tenker, er nettutgaven til Morgenbladet noe som putrer jevnt fra søndag morgen til torsdag morgen. Derfra og ut resten av uka overtas den digitale publiseringen i stor grad av papirstoffet.

– Vi kan ikke lenger bare tenke at vi skal ha «noe til nett». Vi er tvunget til å finne oppslagssaker søndag, mandag, tirsdag og onsdag. Saker som er aktuelle på vårt vis og representerer avisa vår.

– Det andre er nyhetsbrevet som vi sender ut søndag, mandag og onsdag. Der forteller vi om saker som kun er publisert på nett, i tillegg til ting vi har spart på og som skal trykkes på papir. For meg er det veldig fruktbart å tenke på nyhetsbrev som bittesmå digitale aviser. Det er kanskje bare fem saker, men du har samtidig muligheten til å lage en miks. 

Idémyldingen

Gundersen har en annen rolle også. Å få medarbeiderene til å skinne.

– Alle som snakker om hvordan det er mulig, svarer ofte med klisjéer, men det er fordi mange av kliséene er sanne. Jeg tror at det er to ting som er det viktigste. Det ene er trygghet. Du må ha stor trygghet på at ditt bidrag som journalist er verdsatt. At noen skjønner hva du holder på med, hva du prøver å gjøre. At ingen vil komme og slå deg i hodet med noe hardt hvis du mislykkes med en sak.

– Så må du kunne kombinere den tryggheten med en kontinuerlig faglig samtale. Er det bra nok det vi har laget? Hva er vi nysgjerrig på nå? Hva har vært morsomt? Det er viktig at den faglige praten går både i interne kommunikasjonsplattformer, men også rent fysisk, sier samfunnsredaktøren.

De merket det under pandemien. Det gikk ikke på skinner, akkurat.

– Alle som driver med journalistikk, vet at det å tenke ut nye saker er det vanskeligste. Og hvis du tillegg føler at det er en ensom jobb, enten som journalist eller reportasjeleder, blir det i praksis umulig. Man må føle at det er noe som vi er sammen om, sier Gundersen.

Samfunnsredaktøren forteller at journalistene ofte samarbeider på sakene, også på tvers av avdelingene, inkludert fotografene.

Idéene kommer ikke av seg selv, selvsagt. På mandag morgen er det en prat om produksjon, hvordan ståa er og hva som kan lande i løpet av uka. Det blir mye rapportering og evaluering, men likevel rom til en løs prat der den kollektive energien forsøker å meisle ut saker.

Torsdag ettermiddag er papiravisa levert, og da samles gjengen igjen.

– Da har vi en slags safe space for journalistene, der jeg eller reportasjeleder bare lar praten gå om hva vi trenger de neste par ukene og videre. Kanskje noen har en idé de vil teste ut kollektivt? Vi drodler, tuller og holder på, før vi etterpå ser på blokka og prioriterer ut fra det som vi har kommet fram til kan være gode idéer. 

Godfot-teorien

– Ja, og så handler det om det selvfølgelige at folk må gjøre det de er best på. På den måten som er best for avisa som helhet. Folk har ulike styrker skrivemessig, med ulike kunnskapsområder, toneleier og gemytt. Min jobb er å få fram en eller annen sum hvor hver enkelt trer fram og spiller hverandre så gode som mulig.

– Kan du si noe mer om hvordan?

– Det handler om å bli kjent med folk, og lese hva de skriver. Det hjelper selvfølgelig at jeg har jobbet i avisen i mange år, og selv også vært journalist. Jeg vet hvordan den redaksjonelle pølsa blir til, sier Gundersen.

Alle journalistene skriver både for papir og nett – og alle jobber med ulike løp. En gang kan de lage store saker som kan ta tre-fire uker, for så å gyve løs på et intervju som er unnagjort på en dag eller to. I tillegg prøver man å være en skribentstyrt avis, forteller samfunnsredaktøren, der journalistenes egen nysgjerrighet skal telle mye.

– Jeg tror veldig på at resultatet blir best hvis journalisten virkelig har lyst til å gjøre det.

«Å, faen»-saken

Morgenbladet blir ifølge Gundersen mer og mer en vanlig avis, blant annet fordi de ønsker å bli tatt på alvor og nå enda flere, men samtidig bør en av og til ha et rom for å skrive en sak som er helt «off» nyhetsstrømmen. 

En historie som tar leseren på senga. En slik artikkel var en oppslagssak om hagesenterkjeden Plantasjen, som handlet om trendene i grøntbransjen. En idéhistorisk sak om georgismen er en annen slik merkelig plante som kan trives i Morgenbladet.

– Vi er klart best når vi er på uka, på de samme sakene som andre, men på vår måte. Det er da vi oppfyller vår misjon i aller størst grad. Men hvis vi blir for fokuserte på å følge hovedstrømmen, så kan vi iblant glemme det være helt annerledes, ikke sant?

Gundersen mener papir er en veldig undervurdert informasjonsteknologi.

– Den er en uovertruffen. Vi er kanskje ved peak-sivilisasjonen nå, hvor vi fortsatt kan få papiraviser levert på dørmatta. Den posisjonen du møter leserne i da, er helt annerledes og gir deg mulighet til å kommunisere og viderebringe veldig mye mer enn den smale, digitale henvendelsesformen. Du møter en leser som har satt seg ned og som har laget et rom i tida for å se hva du har å by på. Og ved et raskt blikk kan tittel, stikktittel, ingress, bilder, billedtekster og sitatbomber kommunisert simultant – det er et mye rikere register, sier han.

Digitalt er en helt annen verden. Er leseren på t-banen eller på vei til å hente i barnehagen?

– Du har bare et lite kikkhull å fange leseren med. En tittel og et bilde, og kanskje også en ingress hvis du er heldig. Samtidig er det en viktig og meningsfull jobb å finne ut hvordan vi når leserne våre også på sånne flater.

Morgenbladet har vært heldige, tross alt. Opplagstallene forteller sin tydelige historie.

– Vi har i veldig stor grad tjent på den generelle mediekrisen i stedet for å tape på den. Folk har fortsatt lyst til å ha litt avis, og kanskje til og med en papiravis. Så får vi bare håpe på at de fortsetter å ønske seg en litt rar og spesiell avis, selv om andre skulle ha samme frekvens som oss.

«Min metode»-serien er delvis finansiert av Fritt Ord.

Powered by Labrador CMS