Metoo i mediebransjen

Nådde metoo egentlig mediebransjen? Nei, mener forsker og journalist

– Krevende øvelse å jobbe journalistisk med sitt eget miljø.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I åttende og siste episode i Journalistens videoserie om metoo i mediebransjen, stiller vi spørsmålet:

Har vi egentlig hatt et ordentlig metoo-oppgjør i egen bransje?

Nei, mener journalist Thea Storøy Elnan, som også har forsket på norsk metoo-dekning.

– Jeg tror nok det kommer historier også framover, sier tidligere direktør i TV 2, Sarah Willand.

Professor ved Oslo Met, Kristin Skare Orgeret og tidligere kulturredaktør i Aftenposten, Sarah Sørheim, er også intervjuet i denne oppsummerende episoden.

Se videoen i vinduet øverst i artikkelen.

Det er nå fem år siden metoo tok verden med storm. Hvilke konsekvenser hadde dette metoo-oppgjøret for mediebransjen? Hvordan var det å stå i mediedekningen som varsler, og hvordan var det å jobbe redaksjonelt med de krevende sakene? Hva skjedde egentlig med metoo i Sverige og Danmarks mediebransjer, og hvordan er ståa nå, fem år senere?

Vi har gjort et dypdykk i månedene og årene som fulgte hashtaggen #metoo.

Se alle videoene i serien her.


Powered by Labrador CMS