Metoo i mediebransjen:

Medieforskeren advarer: – Viktig med bevissthet om hvor mye det koster å varsle

Professor Kristin Skare Orgeret ber mediene se etter andre innganger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det finnes få personer som kjenner til den norske mediedekningen av metoo så godt som professor i medier og journalistikk ved Oslo Met, Kristin Skare Orgeret. I flere år har hun forsket på mediedekningen, også fra varslernes side.

Nå oppfordrer hun journalister til å ha en større bevissthet om hvor vanskelig det kan være for varslere å bære tunge temaer fram.

I dette videointervjuet setter hun fokus på de lite beskrevne omkostningene som følger å være varsler i saker om seksuell trakassering, kanskje spesielt de som forblir anonyme.

– Det kan være fryktelig tungt å bære den varslerrollen. Det sier seg jo selv, det er ingen som vet hvem de er, de har ingen egen talsperson, sier Orgeret.

Dette er syvende episode i Journalistens videoserie om metoo i mediebransjen.

Det er nå fem år siden metoo tok verden med storm. Hvilke konsekvenser hadde dette metoo-oppgjøret for mediebransjen? Hvordan var det å stå i mediedekningen som varsler, og hvordan var det å jobbe redaksjonelt med de krevende sakene? Hva skjedde egentlig med metoo i Sverige og Danmarks mediebransjer, og hvordan er ståa nå, fem år senere?

Vi har gjort et dypdykk i månedene og årene som fulgte hashtaggen #metoo.

Powered by Labrador CMS