Metoo i mediebransjen:

Medieforskeren advarer: – Viktig med bevissthet om hvor mye det koster å varsle

Professor Kristin Skare Orgeret ber mediene se etter andre innganger.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes få personer som kjenner til den norske mediedekningen av metoo så godt som professor i medier og journalistikk ved Oslo Met, Kristin Skare Orgeret. I flere år har hun forsket på mediedekningen, også fra varslernes side.

Nå oppfordrer hun journalister til å ha en større bevissthet om hvor vanskelig det kan være for varslere å bære tunge temaer fram.

I dette videointervjuet setter hun fokus på de lite beskrevne omkostningene som følger å være varsler i saker om seksuell trakassering, kanskje spesielt de som forblir anonyme.

– Det kan være fryktelig tungt å bære den varslerrollen. Det sier seg jo selv, det er ingen som vet hvem de er, de har ingen egen talsperson, sier Orgeret.

Dette er syvende episode i Journalistens videoserie om metoo i mediebransjen.

Det er nå fem år siden metoo tok verden med storm. Hvilke konsekvenser hadde dette metoo-oppgjøret for mediebransjen? Hvordan var det å stå i mediedekningen som varsler, og hvordan var det å jobbe redaksjonelt med de krevende sakene? Hva skjedde egentlig med metoo i Sverige og Danmarks mediebransjer, og hvordan er ståa nå, fem år senere?

Vi har gjort et dypdykk i månedene og årene som fulgte hashtaggen #metoo.

Powered by Labrador CMS