Tidligere sjefredaktør Marin Zolotova fotografert under en rettssak i 2019.
Arkivfoto: Sergej Grits / AP / NTB
Pressefrihet i Belarus
Nettavissjefer dømt til tolv års fengsel i Belarus
To av lederne i Tut.by, den største uavhengige nettavisen i Belarus, er dømt til tolv års fengsel, opplyser enn rettighetsgruppe.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Tidligere sjefredaktør Marin Zolotova og tidligere administrerende direktør Ljudmila Tsjekina er begge dømt til tolv år i fengsel, opplyser gruppen Viasna etter rettssaken, som ble holdt for lukkede dører.
– Dette er en hevn for at de fortalte sannheten, sier det belarusiske journalistforbundet om dommen.
Nettavisen som de to ledet, ble stengt etter å ha dekket de omfattende demonstrasjonene mot president Aleksandr Lukasjenko etter valget i 2020. Lukasjenko sikret seg en ny periode ved makten etter et valg som verken var fritt eller rettferdig.
Nylige artikler
Klar når det smeller?
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Deeyah Khan om å intervjue ekstremister: – Empati er ikke det samme som sympati
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Sender hele ledelsen til USA under fotball-VM
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Kokainrotta og de dårlige hjelperne
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk