Reklamevekst på snaue fire prosent

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en oppgang i medieinvesteringene på 3,9 prosent etter årets ni første måneder sammenlignet med samme periode i fjor.

Den total medieomsetningen via mediebyråene er på 7,29 milliarder kroner etter årets tre første kvartaler.

– Vi registrerer en pen vekst i medieinvesteringene via mediebyråene. Det er gledelig å se at det er positivitet i markedet – og at troen på å investere i reklame i ulike kanaler styrker seg, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding.

Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu, Harald Eide-Fredriksen, har sett nærmere på nøkkeltallene og situasjonen rundt medieinvesteringene:

– Vi ser en kraftig og gledelig oppgang i september, men samtidig må vi huske på at september i fjor var en nokså svak måned, pluss at når den siste dagen i måneden faller på en mandag så har vi nok også i år fått med oss noen kampanjer som går inn i oktober. Like fullt ligger vi nå på en akkumulert vekst som er i overkant av det de fleste hadde spådd ved inngangen til året, sier Eide-Fredriksen.

Digitale medier er den største mediekategorien, og denne kategorien har hatt en oppgang på 4,7 prosent i årets ni første måneder, nærmere bestemt til 3,26 milliarder kroner.

– Innen digitale medier er det særlig video som er vekstdriveren for tiden. Høy produktutvikling og mer tilgjengelig varelager har ført til en vekst på over 20 prosent hittil i år, sier Eide-Fredriksen.

En annen «prosentvinner» er lyd – podkast og radio. Denne kategorien har vokst med 17,1 prosent i år.

– Lydmediene fortsetter en imponerende fremgang. Denne mediegruppen vokste med 16 prosent i fjor, og takter mot en tilsvarende økning også i år. Det er verdt å merke seg at det ikke bare er podkast som drar dette lasset, men at tradisjonell radio distribuert gjennom DAB og internett, i høyeste grad er med på veksten, sier Eide-Fredriksen.

Powered by Labrador CMS