Medietilsynet med milliontavtale om utvikling av sosiale medier-analyse

Nils Martin Silvola
nyhetsstudio

Medietilsynet har etter en anbudsprosess inngått en rammeavtale verdt maksimalt 10 millioner kroner med byrået Analyse & Tall, om utvikling av metoder for og gjennomføring av analyser av innhold på «uredigerte medier».

Det viser innsyn i kontrakten som ble inngått i slutten av september.

– Medietilsynet har fra Kultur- og likestillingsdepartementet fått i oppdrag å utrede mulige metoder for å kartlegge de systemiske risikoene for spredning av desinformasjon på store plattformer, og tiltak som eventuelt går ut over ytringsfriheten eller som begrenser redaksjonelt innhold, utdyper avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i en e-post.

Samarbeidet med Analyse & Tall er del av arbeidet knyttet til å styrke motstandskraften mot desinformasjon, opplyser Sekkelsten.

Powered by Labrador CMS