Relatert innhold
VGs drapsoversikt fikk innovasjons-pris
På en intern konferanse denne uken hyllet Schibsted Media journalistikken som konsernets mediehus har skapt det siste året ved å dele ut sine årlige The Power of Journalism Awards.
– Uavhengig journalistikk er en styrke for våre samfunn, og noe vi skal være stolte av og beskytte, sa Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsted Media i forbindelse med utdeligen.
Dette er vinnerne:
Vinner av beste innovasjon
VG: Drap i Norge, DrapsoversiktenJarle Brenna, Jonas Nilsson, Marianne Vikås, Christina Quist, Hilde Kristine Misje og Øyvind Engan
Juryens begrunnelse:
Vinnerne har med innovasjon og banebrytende design vist hvordan data og journalistisk håndverk kan gå hånd i hånd. Resultatet er en innovativ løsning i verdensklasse.
Vinner av beste samarbeid
Bergens Tidende: BTs BreakingBotAnders Grimsrud Eriksen og Halvard Alvheim Vegum, samt datajournalister og utviklere i VG/Aftenposten
Juryens begrunnelse:
Vinnerne har skapt samarbeid på tvers av flere deler av Schibsted ved å forbedre og forenkle nyhetsdekningen i Bergens Tidende, noe som også har kommet VG og Aftenposten til gode. Verktøyet har åpnet for bedre samarbeid og informasjonsdeling ved store nyhetshendelser. Samarbeidet har videreutviklet boten med nye funksjoner som lydtranskribering og søk på registreringsnumre.
Vinner av beste historiefortelling
Aftenposten: Kristoffer Ingebrigtsen om faren: – Jeg følte at han skulle drepe megAndreas Bakke Foss, Tonje Egedius, Synne Søhoel og Marte Gundersen
Juryens begrunnelse:
Vinneren har med unik kildepleie og nøye redaksjonelt arbeid skapt en fortelling med et imponerende samspill mellom tekst og lyd. Resultatet er en sterk og svært aktuell historie, fortalt på aller beste måte, med dybde og relevans.
Vinner av beste skup
Aftonbladet: Anna Kinberg Batras lappOlof Svensson og Fredrik Björkman
Juryens begrunnelse:
Når undersøkende journalistikk er på sitt beste, fungerer den som demokratiets vakthund og avdekker kritikkverdige forhold som noen ønsker å holde skjult. Årets vinnere har avslørt nepotisme og en nonchalant holdning som kontrollmekanismene ikke fanget opp. Journalistene har kombinert klassiske undersøkende metoder med nyskapende kreativitet. Resultatet er et scoop som ga gjenklang over hele Sverige og fikk store konsekvenser.
Den eksterne og uavhengige ekspertjuryen for prisutdelingen bestod av Olle Lidbom, medieanalytiker; Pia Rehnquist, forretningsområdesjef i Bonnier News Local; Lars Kristiansen, redaktør og leder for undersøkende journalistikk i NRK; Kerstin Brunnberg, tidligere administrerende direktør for Sveriges Radio og Linn Thorkildsen, leder for Skup.
Kategoriene beste skup, beste innovasjon og beste historiefortelling belønnes med 100.000 norske kroner.
Lyngdals Avis legger ned papiravisen
Fra nyttår er det slutt, da vil ikke lenger Lyngdals Avis gis ut på papir, melder avisen selv.
Lyngdals Avis ble etablert som en ren nettavis i 2011, men har siden 2014 kommet ut med en ukentlig papirutgave.
Avisen har cirka 1500 abonnenter.
– Av de 380 komplett-abonnentene som Lyngdals Avis har, så er det nå kun 80 som ikke bruker nettavisen, sier konstituert redaktør Kristen Munksgaard.
Avisen eies av Amedia.
NJ må betale over en halv million for Bodø Nu-saken
«Bodø Nu-saken», der to studenter trakk avisa Bodø Nu for retten over det de anså som brudd på åndsverksloven i en sitatsak, møtte sin endelige slutt torsdag.
Da avviste et ankeutvalg at anken skulle fremmes for Høyesterett.
Norsk Journalistlag har representert studentene Marie Staberg og Embla Viktoria Rostad Lillegaard gjennom hele saken, og også tatt på seg å betale saksomkostningene. De vant fram i tingretten, men tapte i lagmannsretten og kom altså ikke videre til Høyesterett.
Nå blir lagmannsrettens avgjørelse om sakskostnader rettskraftig: Der ble Bodø Nu tilkjent 156.208 kroner for tingrettssaken og 345.041 kroner form lagmannsrettsrunden.
I tillegg tilkjente Høyesteretts ankeutvalg Bodø Nu ytterligere 49.000 kroner i saksomkostninger.
Totalregningen for NJ: 550.249 kroner.
Journalistlagets egne utgifter til arbeidet med saken er mindre konkrete, siden egne ansatte advokater har blitt brukt til å føre saken.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.
Flertall for å bevare «medieskolen» Skjeberg FHS
Skjeberg folkehøyskole i Østfold ligger an til å videreføres likevel, skriver Sarpsborg Arbeiderblad torsdag.
Journalisten har tidligere omtalt at folkehøyskolen som siden 60-tallet har hatt flere medielinjer, var truet av nedleggelse når Østfold fylkeskommune skulle gjøre innsparinger.
Skolens rektor appellerte med at skolen selv kunne ta på seg utgifter og betale leie for å overleve.
Nå har et klart flertall i fylkesutvalget i Østfold stemt for å legge ned to videregående skoler i Sarpsborg, men videreføre Skjeberg i fylkeskommunal regi, «mot at skolen selv tar ansvar for sine driftskostnader og arbeider for å bli en mer aktiv ressurs i Østfold».
Fylkestinget tar endelig avgjørelse 4. desember.
Vardøens DN-klage skal nå behandles av PFU
Førstkommende onsdag – 27. november – er det klart for november-møtet til Pressens Faglige Utvalg (PFU).
13 saker får full behandling på dette møtet. Sak nummer 1 og 13 blir behandlet bak lukkede dører.
Blant sakene som skal behandles i den åpne delen, er Jan Vardøens klage mot Dagens Næringsliv.
«DN har over lang tid og i en lang rekke reportasjer fremsatt påstander og skapt et inntrykk av offentlige midler jeg har søkt på og fått tilkjent, ikke er brukt riktig. Dette er nå blitt gransket, og konkludert med at ikke stemmer – midlene er brukt riktig», skriver Vardøen i klagen som Journalisten tidligere har omtalt.
DN er av en annen oppfatning, og avviser brudd på god presseskikk.
– Vi er ikke overrasket over at Vardøen er misfornøyd med våre artikler, sa DNs featureredaktør Gry Egenes til Journalisten i sommer.
Her er sakslista:
- NN mot Bergens Tidende
- Vidar Schei mot Fredriksstad Blad
- Jan Vardøen mot DN
- Espen Aubert mot Kapital
- Espen Aubert mot Finansavisen
- Anders Haaby mot Rakkestad avis
- Snekkergruppen Ålesund AS mot Vikebladet Vestposten
- Snekkergruppen Ålesund AS mot Sunnmørsposten
- Morten Angelil mot Dagbladet
- Rune Nilsson mot Finansavisen
- Tony Burner mot Drammen Live24
- Sian mot Drammens Tidende
- Advokat Lill Kristin Nilsen på vegne av klient mot Telemarksavisa
Journalisten strømmer de åpne sakene. Den åpne delen av møtet startet cirka klokka 9.30, etter at PFU har ferdigbehandlet første sak.
Beholder avisabo i trange tider
Nordmenn holder fast ved avisabonnementene tross økonomiske utfordringer.
Det kommer fram i rapporten «Betaling for nyheter» som Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) la fram i dag.
I rapporten kommer det også fram at 71 prosent av befolkningen over 18 år har tilgang til avisabonnement i husstanden.
Dette skjer til tross for at 4 av 10 nordmenn rapporterer om en merkbart strammere økonomi.
– Det er godt med stabilitet i brukermarkedet når annonseøkonomien er så krevende, for vi jobber fortsatt for å finne en bærekraftig modell for å finansiere journalistikken, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.
Noen hovedpunkter fra rapporten:
- 7 av 10 mener det er viktig å være oppdatert på nyhetsbildet til enhver tid
- Kvalitetssikrede nyheter er en av de viktigste grunnene til å abonnere på norske nettaviser
- Andelen som synes norske avisabonnent er for dyre har økt over tid
- Blant ikke-abonnenter får rundt halvparten dekket nyhetsbehovet via gratis kilder på nett
- NRKs nettside har blitt en stadig viktigere nyhetskilde, mens riksdekkende aviser har gått tilbake
- Bare 5 prosent har sosiale medier som viktigste nyhetskilde
Undersøkelsen viser også at abonnenter ønsker mer fleksibilitet og innhold for pengene. Over halvparten foretrekker å kunne velge en kombinasjon av produkter selv. Digital tilgang til flere aviser og strømmetjenester for TV/film og musikk er mest attraktivt å få inkludert i et avisabonnement.
Når det gjelder kunstig intelligens (KI) i nyhetsproduksjon, er nordmenn generelt skeptiske. 55 prosent sier de har sett nyheter i norske medier som er helt eller delvis laget ved hjelp av KI. Nesten halvparten av disse stoler mindre på slikt innhold. Likevel har 11 prosent benyttet chatbots for å oppdatere seg på nyhetsbildet.
Les hele rapporten her.
Martin Blekkerud forlater Dagbladet
1. mars neste år forlater journalist Martin Blekkerud Dagbladet for å begynne som spesialrådgiver i Kreftforeningens kommunikasjonsavdeling. Det melder Blekkerud selv på Facebook.
«Jeg er svært glad for muligheten og takknemlig for tilliten jeg får. Det arbeidet Kreftforeningen gjør er av enorm betydning, det har både familien og jeg selv fått merke på kroppen de siste årene. En ekstra stor takk til Dagbladet Pluss-gjengen for flere år med mye moro, unikt samhold og nye vennskap», skriver Blekkerud på Facebook.
Dansk TV 2 politianmeldes etter «Den sorte svane»
Dansk TV 2 er blitt politianmeldt for å angivelig ha brutt straffeloven i forbindelse med produksjonen av dokumentaren «Den sorte svane». Det melder danske Journalisten, som henviser til Berlingske.
Det er advokat Anders Riisager som har anmeldt mediehuset, og han sier til Berlingske at TV 2 muligens har brukt informanten Amira Smajic til å fremprovosere kriminalitet, som blant annet inkluderer hvitvasking og svindel med forurenset jord.
I dokumentarserien brukes det skjulte opptak for å avsløre kriminalitet, der blant andre Lise Roulund blir filmet. Advokat Riisager representerer nettopp Roulund som er tiltalt for hvitvasking av 2,4 millioner kroner, samt å ha forsøkt å hvitvaske ytterligere 6,75 millioner.
Riisager påpeker overfor Berlingske at Roulunds tiltale er basert på opptakene fra dokumentaren, og han mener det er avgjørende å få klarhet i hvilken rolle TV 2 har hatt.
Berlingske har forsøkt å få kommentar fra TV 2, men har ikke fått svar.
Ti ansatte tar sluttpakke
Som Journalisten tidligere har omtalt, har TU Media hatt som mål å inngå frivillige sluttpakker med ti medarbeidere innen jul. Nå er mediehuset i mål med dette, forteller ansvarlig redaktør Tor M. Nondal til Medier24.
– Vi jobber kontinuerlig med å øke lønnsomheten. Heldigvis har vi eiere som gir oss forutsigbarhet i en omstillingsfase de neste årene. Vi trenger også ny kompetanse slik at vi kan øke lønnsomheten og styrke posisjonen til Tu.no og Digi.no med dagsordensettende nyheter og journalistikk om teknologi og innovasjon, sier Nondal til Medier24.
Magasinet Psykisk helse fyller 30 år
– Det viktigste vi har gjort er å endre journalistikken på et felt som fullstendig manglet dekning, sier Magasinet Psykisk helses første redaktør, Bente Riise.
Dagens redaktør, Cathrine Th. Brundell, legger til i en leder i jubileumsutgaven:
– Vi mener i all beskjedenhet at vår journalistikk på feltet er og har vært en viktig brikke i avstigmatisering og alminneliggjøring av psykiske lidelser.
Denne uka kom magasinet med sin 30-årsjubileumsutgave.
«Ambisjonene var klare fra start: åpne opp et felt som var tilnærmet lukket med kritisk og grundig journalistikk, og - gi en stemme til dem som manglet den. Alle kilder skulle stå åpent fram med navn og bilde», oppsummerer bladet i en pressemelding.
Det var også fra starten en ambisjon om å påvirke andre medier:
«Hver utgave skulle ha minst én sak som var så god at den ble snappet opp av andre medier.»
– Da Magasinet Psykisk helse ble lansert i 1994, var ikke psykiske lidelser noe man var åpen om. Det var det gode grunner til. Utstøting og marginalisering fulgte med psykiske diagnoser. Personer med rusavhengighet hadde ikke rett til helsehjelp. Selvmord og selvmordsforsøk skulle ikke omtales i pressen. Mange mente også at journalister skulle avholde seg fra å intervjue psykisk syke. Men gradvis slapp flere stemmer frem, ikke minst i dette magasinet, skriver Brundell i sin leder.
Hun legger til:
– Det er ingen skam å ha angst lenger.
Utgiver er Rådet for psykisk helse, og magasinet redigeres etter Redaktørplakaten.
Redaksjonen består i dag av én redaktør, to journalister i hver sin 60 prosent stilling og én uttegner i 50 prosent stilling.
Ida Falch-Olsen blir ny TV2.no-sjef
Derek Bjølgerud går av som sjef for TV2.no, melder Medier24.
Bjølgerud blir nå leder for redaksjonell utvikling og strategi. Ny nettsjef er Ida Falch-Olsen, som de siste årene har vært desksjef på TV2.no.
– Jeg ble veldig glad og stolt over at TV 2 har tillit og ser potensial i meg, sier Falch-Olsen til Medier24.
Ny Schibsted-rapport: – For lite produktutvikling og innovasjon
Schibsted Media la i dag fram en ny rapport som viser hvordan mediene har fått langt mindre innflytelse på Europas demokratier, og trekker frem behovet for innovasjon og politisk handling som mottiltak.
Rapporten, som bærer navnet «Editorial media as defenders of democracies – an analysis of the relationship between free media and democracies in Europe», drøfter hvordan de redaksjonelle mediene påvirker Europas liberale demokratier, og hvordan denne påvirkningen har endret seg de siste 15 årene.
– Det pågår en debatt om svekkelsen av de liberale demokratiene i Europa og over hele verden, og hva som kan gjøres for å gjenvinne noe av det tapte. Den nylig gjenvalgte lederen for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, har lansert det hun kaller et European Democracy Shield og vår rapport er et høyst aktuelt apropos, sier Petra Wikström, sjefen for Public Policy i Schibsted, i en pressemelding.
Hun sier at rapporten er ment som en wake-up-call både til det politiske miljø og til bransjen selv, og at politikere som er svært opptatt av å kjempe mot desinformasjon, kanskje får mer igjen av å kjempe for de redaksjonelle mediene.
Ved hjelp av fire store datasett og en rekke ekspertintervjuer sannsynliggjøres de viktigste trendene i relasjonen mellom demokratier og redaksjonelle medier de siste årene.
– På alle de områdene der vi har data ser vi en negativ utvikling de siste 10-15 årene, sier konsernredaktør Einar Hålien, som har utarbeidet rapporten.
Han legger til:
– De liberale demokratiene i EU-området er svekket, mediemangfoldet er svekket, områdene uten redaksjonell dekning - spesielt på landsbygda - er blitt større og det er bare tre av 29 land som har hatt en fremgang når det gjelder mediefrihet de siste 10-15 årene.
Hålien mener mediene i Europa har fått langt mindre innflytelse i denne perioden og at de taper kampen om oppmerksomheten mot manipulerende og illiberale ledere som utnytter sterk misnøye i befolkningen.
I rapporten blir mye av ansvaret for denne utviklingen lagt på mediene selv. Medieøkonomien er under sterkt press, tilliten til mediene i Europa har falt, og en stadig større del av befolkningen - særlig de unge og folk i sosiokulturelt utsatte områder - velger bort de redaksjonelle mediene.
– Med slike utfordringer er det oppsiktsvekkende hvor lite produktutvikling, testing av nye formater og annen innovasjon de tradisjonelle europeiske mediebedriftene ser ut til å drive, fastslår Hålien.
Pressen får ikke se videomateriale i Frosta-saken
Trøndelag tingrett hadde først bestemt at pressen skulle få se alle beviser, også beslaglagt videomateriale, som legges fram når en tidligere kommuneoverlege står tiltalt for voldtekt av 87 kvinnelige pasienter.
Men nå har retten snudd, omtaler NRK.
Pressen får være til stede, men ikke se videoene legen selv filmet fra gynekologiske undersøkelser.
Videoene blir ikke spilt på storskjerm i retten, av hensyn til de fornærmede i saken, skal dommer Espen Haug ha opplyst.
Videoer skal spilles av på skjermer synlige for advokater, dommere, tiltalte og fornærmede. Pressen kan høre lyden fra opptakene, og skal også få en rapport som beskriver innholdet i videoene, skriver NRK.
En av disse kan blir Årets netthode
Bransjeorganisasjonen Nonas årskonferanse 25. november avsluttes med utdelingen av Nona-prisene.
I juryen finner vi to tidligere vinnere av den prestisjefylte netthode-prisen: TV2.no-sjef Derek André Bjølgerud og Liv-Jorunn Håker, utviklingsredaktør i Sunnmørsposten.
Sammen med juryleder Siri Skaalmo, som til daglig leder Institutt for journalistikk (IJ), har de plukket ut 13 potensielle vinnere for 2024.
– Dette har vært givende arbeid! Blant de nominerte ser vi stor spennvidde i virkemidler, metoder, saker og folk som imponerer oss, sier Skaalmo i en pressemelding.
Juryen mener prosjektene vitner om en modenhet i norsk digitaljournalistikk.
– Kunstig intelligens utvikler seg i høyt tempo og redaksjonene eksperimenterer med ny teknologi. Samtidig leverer de avanserte prosjekter med høy kvalitet og solid, digitalt håndverk. Nettjournalistikk på sitt beste, sier Skaalmo.
Her er de nominerte:
Årets netthode
- Jari Bakken, VG
- Rune Ytreberg, iTromsø
- Eirin Larsen, Dagens Næringsliv
Beste digitaljournalistikk: Lokal/regional/fagpresse-redaksjon
- Sunnmørsposten: Konkursnettverket
- Bergens Tidende: De usynlige helikoptrene
- iTromsø: X-rAI
Beste digitaljournalistikk: Nasjonal redaksjon
- VG: Frosta-saken – Karen-Maries historie
- NRK: Er det dette skattepenga mine går til?
- NRK: Instukids
Årets innovasjon
- TV 2: KI-Kjetil
- iTromsø: Djinn
- VG: Drap i Norge
- TV 2: Video 2.0 – overgang til høydevideo på nett
RBs solbrilleavsløring vant Amedia-kåring
Romerikes Blad avslørte solbrilletyveriet til Rødt-leder Bjørnar Moxnes på Norges hovedflyplass Gardermoen vant pris for Beste journalistikk i Amedia.
Og Telemarksavisa ble kåret til Årets mediehus under Amedias prisgalla i Drammen mandag kveld.
Om RBs avsløring skriver juryen:
«Romerikes Blad har med sin dekning av saken demonstrert viktig, relevant, engasjerende og dagsordenssettende journalistikk av høy kvalitet.»
Vinneren av Årets mediehus i Amedia, Telemarksavisa, får også skryt av juryen:
«Hver eneste dag stiller TAs medarbeidere på startstreken for å legge ned en like sterk innsats som da de var utfordrere, for å gi telemarkingene et unikt og uslåelig innholdstilbud. Det har gitt seier i mange år allerede, og vil gi det i mange år til.»
Andre vinnere:
- Åpenhetspris til Østlands-Posten
- Beste undersøkende journalistikk til Nordlys
- Bete podkast, Nettavisen for Ukrainapodden
- Beste levende bilder til Avisa Oslo
- Årets relasjonsbygger og profil til Drammens Tidende
- Beste innovasjon og nyskapning til Avisa Oslo
- Beste featurejournalistikk til Østlendingen
Prisfesten skjedde i forbindelse med Amedias innholdsforum i Drammen 18. og 19. november. I alt var det 250 deltakere som brukte de to dagene til å sette fokus på hvordan journalistikken i Amedia kan utvikles videre og til å feire årets prisvinnere.
Prisfesten ble også sendt direkte på Workplace, Amedias intranett-løsning.
Juryen til årets priskonkurranse består av Tomas Bruvik (Landslaget for lokalaviser - LLA), Astrid Dalehaug Norheim (SUJO), Hege Iren Frantzen (NRK), Tord Selmer-Nedrelid, Hallgeir Westrum og Stig Finslo (juryleder). De tre siste fra Amedia.
Valgkomiteen: Innstiller på gjenvalg av Tryggestad
Valgkomiteen i Norsk Journalistlag (NJ) innstiller på gjenvalg av Dag Idar Tryggestad som leder i organisasjonen, skriver NJ i en pressemelding.
Valget skal gjøres på landsmøtet i mars.
Han har vært nestleder i fire år og leder siden 2021.
Valgkomiteen har vært i kontakt med tillitsvalgte i store deler av NJ, både klubber, lag og andre i landsstyret. Så godt som alle ønsker at Tryggestad skal fortsette som leder en tredje periode, skriver NJ.
Valgkomiteen jobber videre med å finne en god kandidat som ny nestleder, etter at Hege Fagerheim (NRK) har frasagt seg gjenvalg.
På landsmøtet 18.-20. mars 2025 skal også resten av landsstyret velges. Valgkomiteen vil som vanlig legge fram innstilling på landsstyremedlemmer og varamedlemmer på landsmøtet.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.
Adressa lanserer ny sportspodkast
Adresseavisen girer opp til VM på ski i 2025 med podkasten «Afterski».
Ifølge en pressemelding skal podkasten sette dagsorden med journalistikk om de viktigste navnene og debattene innen ski og langrenn.
– Nordmenn elsker ski og langrenn, og Adresseavisens lesere får rett og slett ikke nok av saker om Johannes Høsflot Klæbo, Emil Iversen og andre utøvere. I tillegg er det VM på ski i Trondheim i februar og mars neste år. Derfor tror vi det nå er interessant og god timing for å ta ut vår journalistikk om ski og langrenn i podkast-formatet også, sier prosjektleder for VM-dekningen i Adresseavisen, Atle Bersvendsen.
Lansering av podkasten skjer i forkant av langrennsutøvernes store premierehelg for sesongen, på Beitostølen den 25. november. Deretter er det planlagt jevnlig publisering av «Afterski»-episoder frem til ski-VM og videre.
Det er sportsjournalist Johannes Strand i Adresseavisen som står bak både initiativet og innspillingen av podkasten.
– Det er spennende å jobbe med dette temaet også i podkast-formatet. Jeg møter kilder og intervjuobjekter på en litt annerledes måte, og målet er å komme enda litt mer på innsiden av profilene og de store snakkisene i skimiljøet. Jeg tror også det vil bli formidlet ukjente historier og nyheter, sier Strand.
Adressa-journalisten har også tro på at podkastene kan inneholde nyheter som vil vekke oppsikt og interesse utover den harde kjernen av skiinteresserte i Midt-Norge.
– Mange av de vi har snakket med er blant landets mest kjente idrettsprofiler. Så jeg tror definitivt at det de sier kan bli lagt merke til også utenfor skimiljøet.
Sportsleder Yngve Bergli legger til:
– Selv om mye av det redaksjonelle fokuset i denne podkasten blir på lokale og regionale aktører, tror vi interessen for dette temaet er så stor at podkasten kan vekke interesse også i resten av Norge.
Han forteller videre at den nye podkasten er en viktig del av en større satsing på ski-VM i 2025, som også skal dekkes gjennom egne magasiner og tv-sendinger, blant annet.
«Den sorte svane» vinner gravepris
Folkene bak dokumentarserien «Den sorte svane» fikk hovedprisen for undersøkende journalistikk da Foreningen for Undersøgende Journalistik (FUJ) delte ut fire priser fredag.
Både danske Journalisten og MediaWatch melder om dette.
I sin begrunnelse, skriver juryen:
«’Den sorte svane’ er en monumental tv-dokumentar, som løfter sløret for kriminelle nettverk og undergravende strukturer i under- og oververdenen i Danmark.»
Arrangerer Årets bilde-workshop
Pressefotografenes klubb (PK) samler seks kjente norske fotografer til Årets bilde-workshop på Oslo Met 7. desember.
Det melder PKs styre i en pressemelding.
Fotografene, Line Ørnes Søndergaard, Andrea Gjestvang, Martin Slottemo Lyngstad, Kyrre Lien, Katinka Hustad og Rebecca Jafar, skal i løpet av dagen veilede både unge og erfarne fotografer i jakten på deres beste bilder fra 2024.
Målet er at flere fotografer sender inn bilder til konkurransen, samt øke bredden og mangfoldet av fotojournalister som deltar, skriver styret.
Arrangementet har plass til 36 fotografer, der ti av plassene er satt av til studenter som ikke er medlemmer av Pressefotografenes klubb.
Ifølge PK-styret er påmeldingen fortløpende og det er første fotograf til mølla-prinsippet som gjelder.