Aftenposten tester nå Oslo-interessen på forsiden

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Aftenposten er i gang med en test som skal gi brukerne muligheten til selv å velge hvor mye Oslo-relatert innhold de ønsker å se på forsiden, skriver avisen i en pressemelding.

Testen, som nylig ble implementert, viser en boks på forsiden der testgruppen kan velge mellom tre nivåer av Oslo-innhold.

Alternativene er:

  • Standard (som i dag)
  • Litt mindre Oslo-innhold
  • Mer Oslo-innhold
Aftenposten tester Oslo-interessen.

– Vi har jobbet med personalisering i Aftenposten i mer enn fem år, og ser tydelig i tallene at det er nettopp kombinasjonen av redaksjonelle signaler og individuell tilpasning med algoritmer som fungerer best. Da sørger vi for at alle får med seg det viktigste, samtidig som vi sikrer at nisjeinnhold vises til kun de det er relevant for, sier produktssjef Erlend Fernandez Stedding i pressemeldingen.

– Mye av det som skjer i hovedstaden er av nasjonal interesse, men vi tror at en andel av brukerne vil sette pris på selv å kunne velge hvor mye Oslo-innhold de får på forsiden, legger han til.

Etter den første testuken har mellom 20.000 og 30.000 abonnenter blitt eksponert for valgmuligheten, og mellom 15 og 20 prosent har valgt å tilpasse mengden Oslo-innhold, skriver Aftenposten.

Blant de som tok et aktivt valg, ønsket 51 prosent mer Oslo-innhold, mens 27 prosent foretrakk mindre.

Stedding er ikke overrasket over de foreløpige resultatene, ettersom Aftenposten har flere abonnenter i og rundt Oslo enn i landet for øvrig:

– Det redaksjonelle utvalget av dagens viktigste saker vil alltid være kjernen av verdiforslaget vårt. Men i en tid der brukere har stadig høyere forventninger til relevans, tror vi at personlige anbefalinger bør basere seg på en kombinasjon av temaer brukerne selv velger å følge, og det vi kan anta at den enkelte interesserer seg for. Testene vi gjør nå, hjelper oss å forstå hvor stor andel av brukerne som ønsker selv å velge andelen Oslo-innhold de får hos Aftenposten.

Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten.

Enkelte Oslo-saker vil imidlertid fortsatt være synlige for alle. Et eksempel på en slik sak kan være trikken som sporet av og kjørte inn i Eplehusets lokaler i Oslo sentrum i slutten av oktober, skriver avisen.

– Dette handler om å tilpasse nyheter på en måte som gir leserne en relevant opplevelse uten å miste vår journalistiske bredde. Vi ønsker at Aftenposten skal være like engasjerende for en leser i Tromsø som for en i Oslo, og denne testen er et skritt i den retningen, sier sjefredaktør Trine Eilertsen.

Powered by Labrador CMS