Ny rapport: Dette skriver norske aviser mest om

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

En ny rapport fra Medietilsynet viser at saker om næring, beredskap og politikk får mest plass i nettavisene.

Dette er andre gang Medietilsynet har kartlagt innholdet i norske redaktørstyrte medier, som en del av Mediemangfoldsregnskapet.

Blant annet er det, i samarbeid med selskapet Infomedia, gjort analyser av nesten 2,7 millioner artikler som ble publisert i vel 250 nettaviser i 2023.

«Hovedkonklusjonen er at nettavisene har en bred miks av innhold, som bidrar til å dekke grunnleggende informasjonsbehov i samfunnet», skriver tilsynet i en pressemelding.

– Dette er viktig for at nyhetsmediene skal oppfylle sin demokratiske rolle. Vi ser at lokalaviser, regionaviser, nasjonale nisje- og breddeaviser, og allmennkringkasterne NRK og TV 2 utfyller hverandre, og i sum tilbys et variert nyhetsinnhold av demokratisk verdi, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

For alle nettavisene samlet, var næring det mest omtalte temaet i 2023, i likhet med i 2021. På andre plass kom beredskap, mens politikk var det tredje største temaet, viser rapporten.

– At beredskap har vært mer omtalt det siste året, kan skyldes økt søkelys på beredskapssituasjonen etter Russlands invasjon av Ukraina og en periode med mye ekstremvær, sier Velsand.

Nytt i årets rapport er at Medietilsynet har analysert innholdstilbudet til norske lokalradioer, både gjennom en manuell analyse innholdet i 40 radioer, og en spørreundersøkelse som gikk til alle som har lokalradiokonsesjoner i Norge. 

Analysen er gjort for ett døgns innhold.

– Her er det viktigste funnet at lokalradio er en svært heterogen og sammensatt bransje, både når det gjelder innhold, organisering, størrelse og finansiering, sier Velsand.

66,5 prosent av innholdet i de analyserte lokalradioene var musikk, mens 25,5 prosent var verbalt redaksjonelt innhold.

Rapporten har også sett på forhold i nasjonal radio. De fleste kanalene i P4-gruppen og Bauer Media er musikkdrevne, der hovedkanalene P4 og Radio Norge har størst andel verbalt stoff, med henholdsvis 23 og 22 prosent. De største NRK-kanalene har en vesentlig høyere andel verbalt stoff, med 35 prosent for NRK P1, og 92 prosent for NRK P2, ifølge rapporten fra Medietilsynet.

Les hele rapporten her.

Powered by Labrador CMS