Schibsted Media inngår samarbeid med OpenAI

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Schibsted Media og OpenAI inngår et strategisk partnerskap, melder mediekonsernet i en pressemelding.

Partnerskapet innebærer at OpenAI kan integrere nyhetsartikler i realtid fra utvalgte Schibsted Media-merkevarer, blant annet VG, Aftenposten, Aftonbladet og Svenska Dagbladet, i sine produkter, inkludert ChatGPT. 

Innholdet fra Schibsted Media-avisene skal bli presentert med en tydelig kildehenvisning.

– Dette partnerskapet er en del av Schibsted Medias overordnede strategi for å integrere KI på måter som støtter og styrker journalistikken. Ved å kombinere vår redaksjonelle ekspertise med OpenAIs teknologi og innsikt, fortsetter vi å tilpasse oss og sørge for at journalistikken utvikler seg i takt med teknologiske fremskritt, sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media, i pressemeldingen.

Varun Shetty, leder for mediepartnerskap i OpenAI, legger til:

– Vårt samarbeid med Schibsted Media styrker vår ambisjon om å støtte kvalitetsjournalistikk og forbedre ChatGPT-opplevelsen, slik at brukerne får tilgang til relevant og oppdatert nyhetsinnhold. Dette er en del av vår overordnede strategi for å gi både utgivere og publikum fordeler av avansert KI-teknologi.

Tveitnes påpeker at avtalen tilfører ekstra ressurser som er øremerket innovasjon og kunstig intelligens-utvikling i redaksjonene. 

Det opplyses ikke i pressemeldingen hva OpenAI betaler for å få tilgang til artiklene fra Schibsteds mediehus. 

Powered by Labrador CMS