Ingunn Solheim har løftet seermassen til Debatten gjennom sine to sesonger som programleder, men de "yngre" seerne har ikke strømmet til. Foto: Anne Liv Ekroll/NRK
Ingunn Solheim har løftet seermassen til Debatten gjennom sine to sesonger som programleder, men de "yngre" seerne har ikke strømmet til. Foto: Anne Liv Ekroll/NRK

Solheim litt foran Wold

Men ingen revolusjon. Beskjeden vekst blant dem under 50.

Publisert Sist oppdatert

Fornyelse og yngre seere var mantra da det i februar i fjor ble kjent at Erik Wold påfølgende høst skulle byttes ut med Ingunn Solheim. Siden da har Solheim samlet flere seere til Debatten enn Wold gjorde sitt siste år, men det er langt fra noen revolusjon.

Gjennom sitt siste år som programleder samlet Erik Wold i snitt 464.000 seere per program i høsthalvåret, og 444.000 i vårhalvåret. På tampen av vårsesongen har Solheim i snitt 479.000 seere dette halvåret. Sist høst gikk det mer trått med et snitt på 447.000.  

Flest kvinner

I likhet med Wold samler Solheim flere kvinner enn menn foran skjermen når aktuelle tema skal debatteres. I vårsesongen er 248.000 av seerne kvinner mot 231.000 menn.

Et viktig mål med å bytte programledere var å tiltrekke seg de yngre seerne. Dette er en problemstilling som går igjen i alle av NRKs debattflater, har nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk tidligere fortalt. Derfor blir også Ole Torp byttet ut ved nyttår, og Aktuelt slik vi kjenner det i dag blir avviklet. Også Dagsrevyen skal fornyes i jakten på yngre seere. 

Kalbakk har tidligere forklart at Debatten, Aktuelt og DagsnyttAtten alle treffer mange av de samme seerne, og ønsket er å treffe flere seeere under 50 år. 

Les også: Legger ned Aktuelt

                 Dagsrevyen fornyes i jakten på yngre seere

Flest eldre

Debatten har bare delvis oppnådd disse målene. For visst er antall seere økt, men størst er veksten i den kategorien Kalbakk og NRKs ledelse helst ikke skulle sett den komme. Innen aldersgruppen over 65 år. 

I det nasjonale tv-universet, hvilket vil si alle over tolv år, har NRK delt publikummet inn i seks aldersgrupper. For NRKs Debatten er gruppen med de eldste seerne også størst. Gruppen falt en hel del under Erik Wolds ledelse. Mens det på høsten var 231.000 i denne gruppen som i snitt så på programmet, falt antallet til 218.000 i vårhalvåret. Denne våren er antallet 241.000. Det er mer enn halvparten av dem som ser på programmet. Og en høyere andel av seerne enn med Wold. 

I den neste gruppen, altså de “mindre attraktive” 50 til 65-åringene, er antallet på vei opp etter en knekk i fjor høst. I snitt utgjorde denne gruppen 142.000 seere. Langt færre (-11.000) enn med Wold og en langt lavere andel av seermassen.

Les også: Skal bli like god som Martin Ødegaard

Prøver nye format

Per Arne Kalbakk sier til Journalisten at politiske debattprogrammer i overveiende grad vil appellere til den eldre seergruppen. Særlig gjelder det voksne kanaler som NRK1 og NRK2. Den yngre kanalen NRK3 vurderes det konsepter til, både fra nyhetsavdelingen og fra P3, men først etter sommeren vil det bli klart om noe av dette får se dagens lys. 

Og så er det ikke slik at NRK ønsker flere seere under 50 av kommersielle hensyn, skyter Kalbakk inn, men fordi også disse har betalt lisensen sin og skal gis et tilbud. 

– Ambisjonen vår er å nå noen flere under 50 år. Dem mellom 20 og 50, eller unge voksne som de nå kalles. De er en ganske sammenfallende seermasse. Men det kommer an på hva slags programmer vi skaper og i hvilken grad vi fletter inn mobilbruk i sendingene. Samtidig skal vi sørge for at debattilbudet oppleves som godt for alle aldersgrupper. Vi prøver også ut noen nye ting. Blant annet jobber vi med formater som også er tidsaktuelle. At de ikke bare tar opp de temaene som er vedtatt som dagsaktuelle. 

Les også: Dette kommer til å endre nettaviser for alltid

Slik er de yngre

De under 50 er målgruppen NRKs ledelse vil nå med omleggingen av Debatten. I vårhalvåret har de utgjort tilsammen i underkant av 100.000 seere. I tilsvarende periode i fjor var tallet 73.000. Under Wold utgjorde seerne i denne gruppen 19 prosent av programmets totale seermasse. Med Solheim i førersetet utgjør de 20 prosent.

Størst vekst er det i gruppen 20 til 29 år og 40 til 49 år. Mens de mellom 30 og 39 år har hatt frafall denne våren etter sterk vekst i fjor høst. De over 40 er nest største aldersgruppe med 45.000 seere, altså nesten ti prosent. Det er en gradvis økning fra høsten 2013 da andelen var 8 prosent. Da Solheim tok over programmet i fjor høst var andelen 9 prosent.

Andelen seere som bare har grunnskolen er noe ned, mens de med lavere grad fra høyere utdanning er litt opp.