Trond Giske. Foto: Birgit Dannenberg
Trond Giske. Foto: Birgit Dannenberg

– Giske løser ingen ting

Så lenge kringkastingssjefen får bestemme innholdet, er ikke problemet politisk reklame løst.

Publisert   Sist oppdatert

På en pressekonferanse fredag presiserte kulturminister Trond Giske at han ikke ønsker å fortelle kringkastingssjefen hva NRK skal dekke. Dermed forholder han seg til Redaktørplakaten, og dommen fra Strasbourg står fast.

– En nullitet

Assisterende generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening sier at som Giske selv innrømmer, fastslår dommen at ytringsfriheten til Pensjonistpartiet ikke ble tilstrekkelig ivaretatt i 2003. Derfor la han inn nye formuleringer i NRK-plakaten.

– Hvis han skal løse problemet vedå legge føringer på NRK, bryter det i utgangspunktet med lov om redaksjonell frihet og Redaktørplakaten. Når han samtidig sier at kringkastingssjefen har full frihet så får jeg problemer. For hvis Hans-tore Bjerkaas skal få bruke den friheten – da har vedtaket ingen verdi.

Leder i Norsk Journalistlag Elin Floberghagen er på bølgelengde med Jensen. Hun mener også at Giske ikke har løst problemene rundt dommen fra Strasbourg.

– Han sier at det normalt skal være bred dekning, men han vil ikke garantere noe – og det kan han jo heller ikke gjøre.

Mot normalt

Floberghagen mener det ville vært bedre om Giske heller hatt tatt dommen til følge og satt seg ned for å formulere regler for hvordan politisk reklame kan håndteres.

Giske selv mener det ville blitt for omfattende og viser til to mulige modeller for å legge begrensninger, som begrensning av sendetid eller at man skulle være garantert «equal time».

– Som at TV 2 her nå må slippe til opposisjonen over like lang tid som jeg har fått nå, sa statsråden under pressekonferansen.

Ansatte i NRK har etter Giskes grep fra onsdag reagert på det de oppfatter som redaksjonelle føringer fra statsråden.

– Jeg synes det er uheldig at NRK-journalistene opplever at de blir overstyrt, det skyldes uheldige formuleringer fra meg og uheldige kommentarartikler i mediene, sa Giske og viste til at det i pressemeldingen onsdag manglet ordet «normalt» i setningen om at politiske partier av en viss størrelse skal få dekning.

På web = ok

Journalistens utsendte ønsket å vite om statsråden syntes det var greit at det ble vist reklamefilmer på web-TV.

– Den teknologien kan jeg ikke og dette er det tilsynet som definerer.

Ifølge Medietilsynet gjelder forbudet mot politisk reklame i tradisjonell TV. Det innebærer at den er direkte og samtidig (PVR-opptak er innunder dette), men gjelder ikke om brukerne må klikke seg fram på nettet.

Dermed innebærer det at dersom TV 2 ikke skulle føle for å vise reklamefilmer for politiske partier på sine tradisjonelle tv-kanaler, kan de vise dem på sin webtv-plattform.

Og for ordens skyld, da VG Nett før jul begynte serien snørrunger hadde den første episoden 325.000 seere. En slik seeroppslutning ville plassert programmet høyt på ti på topplistene til både TV3 og TVNorge.