Bjarne Andre Myklebust. Foto: Birgit Dannenberg

NRKs jubelår på nett

I 2008 fikk statskanalen Norges beste blogg og en tredjedel flere nettlesere. Hvem skulle trodd det?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norske medier har ekspandert voldsomt på nett de siste par årene, men NRK har lenge hatt rykte på seg for å være en tungrodd organisasjon og ikke den kjappeste til å gripe nye vekstmuligheter.

Til tross for dette har statskanalen kapret store markedsandeler på nett de siste året og puster nå startsiden i nakken på TNS Gallups toppliste.

Voldsom vekst

I uke 51 i 2007 hadde kringkastingen omtrent en million unike lesere på nett. For samme uke i 2008 var tallet 1,5 millioner. Nylig kåret dessuten Twingly NRKs «bedriftsblogg», NRK beta, til verdens mest populære norskspråklige blogg, målt ut fra hvilke blogger det lenkes mest til.

– Vi er veldig stolte av hvordan NRK beta har vært med på å åpne opp NRK mer for publikum, noe som omdømmemessig er veldig viktig for oss som er lisensfinansiert, sier nettsjef Bjarne Andre Myklebust i NRK til Journalisten.

Hva har gjort at NRK, som har rykte på seg for å være en litt sidrumpa organisasjon, har klart å snu seg så radikalt?

– Oppsummert: Satsning på nett-tv, YR.no, tydeligere portaler og NRK beta. Vi satte inn veldig mye på multimedia fordi vi så at det kom for fullt. Så har vi prøvd å være litt tydeligere på produktene våre. Vi skilte ut temaområdene våre i egne portaler, som NRK Sport og NRK Super, for å skape flere inngangsveier til innholdet vårt, sier Myklebust.

Møteplaget

Han mener statskanalen også har blitt noe bedre på nettjournalistikken. – Det er en kombinasjon av ting som har ført til at vi er mer synlig i nettverden og får mer trafikk.

NRK er jo beryktet for all møtevirksomheten sin, har ikke endring vært utfordrende i dette klimaet?

– Svaret er ja. NRK er veldig annerledes enn kommersielle organisasjoner. Det har alltid vært en utfordring, men det kan også være en styrke hvis man klarer å snu det i riktig retning.

Myklebust sier at vi vil se endringer her i 2009 fordi nettet vil bli løftet høyere opp i organisasjonen.

– Vi har jobbet mye med å skape større nettmiljøer. Hittil har vi vært veldig fragmenterte. Vi jobber etter en strategi for Ett NRK hvor samarbeid skal få en tydeligere retning, og vi får en mer samordnet tankegang.

Søker ut

NRK har også jobbet mye med å være til stede der folk er på nett, som på Facebook og YouTube, og at innholdet deres skal være tilgjengelig gratis i den grad det er mulig.

Hvilken effekt har det gitt?

– Folks holdning til NRK har endret seg positivt i nettmiljøet og andre steder. Vi får tilbakemeldinger på at vi er relevante fordi vi er til stede der folk er. I nettverden måler vi jo gjerne i trafikk, og vi har jo hatt høy trafikkøkning. Det er rimelig at en del av dette skyldes at vi er mer synlige, sier Myklebust.

Suksessen med NRK beta vil imidlertid ikke nødvendigvis føre til større satsning på blogger. – NRK beta er liksom bedriftsbloggen, så den blir som den er. Men vi jobber mer med nisjeprodukter, blant annet etter modell av Yr.no.

Hva kan vi vente fra NRK.no framover?

– Som så mange andre skal også vi spare og prøve å få mer ut av hver krone, men jeg vil ikke tro at vi skal bruke færre ressurser på nett av den grunn. Vi skal i gang med en enda større satsning på nett-tv og får nok en ny nett-tv-spiller med mer funksjonalitet. Dessuten skal vi lansere en del praktiske nye portaler à la Yr.no. Vi regner med å ha ny forside oppe i løpet av våren og får se om vi ikke klarer å være like innovative og holde tempoet oppe.

Powered by Labrador CMS