Fra venstre: Rådgiverne Anthony Avalos og Øyvind A. Evensen i Crayon, NTB-redaktør Christina Dorthellinger, bildebyråsjef Joakim Nilsson i NTB Scanpix, NTB-prosjektleder Solveig Vikene og Therese Olafsen Mørk fra Crayon. Foto: NTB Scanpix/Ole Berg-Rusten
NTB får penger av Amazon til bilderoboten
Inngår samarbeid med Amazon-partnerselskapet Inmeta/Crayon.
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
NTB velger selskapet Inmeta/Crayon for å utvikle automatisk bildekjenning på nyhetsbyråets fotodatabase. Det melder NTB i en pressemelding.
– Redaksjonelle bilder byr på utfordringer i forhold til maskinlæring og bildegjenkjenning sammenliknet med illustrasjonsfoto og for eksempel kjendisbilder. Pressebilder inneholder ofte flere personer og objekter i bildet og det er viktig å finne riktig kontekst, bare for å nevne tre viktige områder vi ønsker å forbedre oss på, sier NTBs prosjektsjef Tor Kristian Flage i meldingen.
Nyhetsbyrået har fått et sekssifret beløp i støtte fra Amazon Web Services til å utvikle løsningen for automatisk bildegjenkjenning.
– NTB scanpix vil med det være blant de første i verden som aktivt jobber med dette for redaksjonelle bilder, sier redaktør Christina Dorthellinger for visuell kommunikasjon i NTB i meldingen.
Målet er å flytte byråets 25 millioner bilder ut i nettskyen.
Inmeta/Crayon er valgt som samarbeidspartner på prosjektet. De har ifølge meldingen Norges største miljø for maskinlæring og kunstig intelligens, og er dessuten partner til Amazon.
NTB har tidligere lansert automatisert journalistikk på fotballresultater (fotballroboten) og valgresultater.
Journalisten har tidligere omtalt arbeidet med bilderoboten: