PFU ga rødt kort til Aftenpostens «Omkampen»

Felte avisen for sammenblanding av kommersielt og redaksjonelt arbeid .

Published   Updated

- Etter utvalgets mening er det kjøpsoppfordringene på redaksjonell plass som er de mest problematiske. Utvalget reagerer spesielt på kjøpsinformasjonen som er satt i en gul bombe i Aftenpostens publisering i papirutgaven 30. november 2017. Den informerer ikke bare om hvor billetter kan kjøpes eller hvor man kan finne mer informasjon. I tillegg til pris, opplyser den også om rabatter.

Det uttaler Pressens Faglige Utvalg (PFU) i en fellelse av Aftenpostens dekning av sommerens showkamp mellom 1998-lagene til Norge og Brasil.

Det var et samstemt utvalg som felte Aftenposten.

- Det problematiske er omtalen av pris. Det går fint an å omtale eget arrangement uten å skrive «kjøp billetter her». Der blander Aftenposten kortene, sa redaktørenes representant Anne Weider Aasen, som til daglig jobber i TV 2.

Utvalget reagerte også på bruken av en logo som de mener blander sammen Aftenpostens kommersielle og redaksjonelle interesser.

- Det at man blander elementer som logoen gjør at man lurer på om det er klare skiller mellom det redaksjonelle og det markedsmessige, sa journalistrepresentant Liv Ekeberg.

Flere medlemmer var og kritiske til at Aftenposten ikke har opplyst bedre om spillerne får betalt for å stille opp på intervjuer.

- For min del er det umulig å finne ut av om spillerne får godtgjørelse for intervju. Det er beklagelig. For det hadde vært fint å være helt sikker på at Aftenposten ikke har blandet kortene der. Men det har vi ikke dokumentasjon på. Aftenposten oppklarer ikke det for utvalget, sa utvalgets leder og journalistrepresentant Alf Bjarne Johnsen.

Men klagerne, blant annet Filter-redaktør Harald Klungtveit, mener Aftenposten bryter Vær Varsom-plakaten (VVP) på fire punkter i Vær Varsom-plakatens kapittel 2 om integritet og troverdighet.

PFU felte kun på punkt 2.7 som lyder slik:

"Journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame. Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. Gi aldri tilsagn om journalistiske motytelser for reklame. Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff."

- Utvalget reagerer på at Aftenposten også oppfordrer til kjøp av billetter gjennom den samme Facebook-kontoen som avisen bruker til å publisere redaksjonelt stoff. Etter utvalgets mening fremstår det gjennom disse kjøpsoppfordringene som om Aftenpostens redaksjon har en rolle i markedsføringen av eget arrangement. Skillet mellom markedsaktivitet og redaksjonelt arbeid blir uklart, jf. VVP 2.7, heter det i uttalelsen fra PFU.