Anlov Mathisen. Foto: Birgit Dannenberg
Anlov Mathisen. Foto: Birgit Dannenberg

=Vellykket

Salget av =Fredrikstad går overraskende godt.

Publisert   Sist oppdatert

Det var i sommer at Journalisten kunne fortelle at =Oslo ville lansere =Fredrikstad. Den gang sa ansvarlig redaktør Anlov Mathisen at frekvensen på utgivelsen av magasinet var avhengig av salget.

Nå begynner Mathisen å sikte seg inn på seks uker.

Ny erfaring

– Fortsatt er hver måned en ny erfaring. Og jeg er litt overrasket over at salget har holdt seg godt, også når det høst og snart vinter med få mennesker i Fredrikstad sentrum, sier Mathisen.

Han forteller at det tok kun noen uker før Fredrikstadsutgaven gikk rundt økonomisk. Det har vært diskusjoner i lokalavisen om bladet, som er blitt anklaget for å bidra til større rusmisbruk i byen.

I sommer fortalte Mathisen at han ser for seg å spre konseptet =Oslo ut til flere steder i landet. Kanskje, sa han da, en ny by hvert år. Etter erfaringene med =Fredrikstad, toner han ned litt nå.

– Det koster tid for både distribusjon og redaksjonen i Oslo. Vi brekker magasinet og er ofte der nede. Derfor legges potensielle utvidelser på is i 2010. Neste gang vi gjør tilsvarende vil vi hente inn ekstern hjelp. Det var i grenseland for hva som er forsvarlig.

Mye lokalt

Over 80 prosent av innholdet i =Fredrikstad har vært lokalt produsert innhold. Selskapet har ansatt to personer i Plankebyen, hvor Mona Eieland fungerer som redaktør og journalist på 70 prosent stilling.

Snart kommer juleboka ut. Mens det skal trykkes opp 50.000 eksemplarer i Oslo, satser man med 10.000 eksemplarer i Fredrikstad.

Bladet =Fredrikstad selger mellom 8000 og 9000 eksemplarer av hver utgave.