Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media sier selskapet har et godt samarbeid med Schibsted. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix
Polaris-sjefen vil ikke spekulere på om Schibsted-endring åpner for oppkjøp
– Vi samarbeider godt, sier Per Axel Koch.
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tirsdag ble det kjent at tidligere mangeårig Aftenposten-direktør Kristin Skogen Lund slutter som NHO-topp for å bli konsernsjef i Schibsted.
Samtidig ble det klart at Schibsted skiller ut den internasjonale rubrikkvirksomheten utenfor Norden i et nyopprettet selskap, som foreløpig går under navnet Marketplaces International (MPI). Det betyr at gjenværende Schibsted blir mer konsentrert om medievirskomheten.
Schibsted har en stor eierandel i det andre store børsnoterte mediekonsernet i Norge, Polaris Media. Konsernsjef Per Axel Koch svarer slik på spørsmål om sjansene nå har økt for at Polaris med Adresseavisen i spissen blir en del av Schibsted.
– Det ser jeg ingen grunn til å spekulere noe på. Vi jobber så godt vi kan og har et godt samarbeid med Schibsted, sier Koch til Journalisten.
Han viser til blant annet til samarbeid om annonsesystemet AppNexus og distribusjon.
Regulatorisk er det Konkurransetilsynet som offentlig myndighet som i et slikt tilfelle vil vurdere oppkjøpet.
Schibsteds grep er Koch positive til.
– Vi var litt overrasket, men dette virker riktig og spennende for Schibsted. Vi har et godt strategisk samarbeid med Schibsted og jeg kjenner Kristin Skogen Lund godt.
Polaris Media eier for øvrig knapt 10 prosent av Finn. At Finn og Blocket ikke blir med inn i MPI, mener Koch er fornuftig.
– Det kan godt forsvares ut fra at de hører hjemme i det nordiske markedet. Det er klokt å ha fokus på den nordiske virksomheten.