Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Tirsdag formiddag ble det klart at Schibsted deler konsernet i to, der de internasjonale rubrikkannonse-selskapene blir et eget børsnotert datterselskap til Schibsted. Dette gjelder ikke norske Finn, svenske Block og finske Tori, som blir igjen i morselskapet.
Dette blir positivt mottatt av NJ-klubblederne i de fire store mediehusene i Schibsted i Norge.
Klubbleder i Aftenposten, Gunnar Kagge, er positiv til at de nordiske rubrikkannonse-selskapene forblir i Schibsted.
– Det er bra at vi fortsatt skal være i familie med Finn. Det betyr at det vil fortsette å være en felles innlogging for brukerne og dermed en felles utnyttelse av data, noe som er viktig for annonsesalget, sier han.
– Uten felles bruk av data ville det blitt veldig vanskelig for Schibsted-avisene å ta opp kampen mot Google og Facebook, fortsetter han.
Kagge sier at fisjonen ikke er noen overraskelse, og at det over lang tid har vært diskusjoner knyttet til hvilken modell konsernet skulle lande på.
– Det er viktig for både Finn og oss at de blir i Schibsted. Mediene gir konsernet troverdighet og historisk forankring, og når det kommer til det økonomiske, er Finn viktige for oss i mediehusene, sier Erlend Skarsaune, klubbleder i Stavanger Aftenblad.
– Vi ikke skal legge skjul på at Finn har hatt en bedre inntjening enn oss i det siste, så jeg tror vi lever godt sammen og nyter godt av hverandre, fortsetter han.
Annonse
– Samarbeide som før
Klubbleder i VG, Tor-Erling Thømt Ruud, er også positiv til at Finn fortsetter å være en del av Schibsted.
– Det er veldig viktig. De kjenner det nordiske markedet som avisene opererer. Det betyr at Finn og mediehusene vil fortsette å samarbeide som før, sier han.
Ruud mener også det kan være positivt at Schibsted skiller ut de internasjonale rubrikkselskapene (bortsett fra de nordiske).
– Det er ingen dum idé at Schibsted prioriterer og blir mer spesialisert, sier han.
– Den største nøtten mediebransjen må knekke, er hvordan vi skal klare å finansiere journalistikken vår på sikt. Dersom denne fisjonen skulle gjøre oss bedre i stand til det, er det selvsagt positivt, sier Christian Nicolaisen, klubbleder i Bergens Tidende.
– Men akkurat nå er det vanskelig å si hva konsekvensene vil bli for oss i Bergens Tidende, fortsetter han.
Alle positiv til ny sjef
Alle de fire klubblederne er positive til at tidligere NHO-sjef Kristin Skogen Lund tar over sjefsjobben i Schibsted.
– Det er veldig gode nyheter. Hun forstår virksomheten, både forretningsmessig og samfunnsansvaret som mediene har, sier Gunnar Kagge i Aftenposten.
– Jeg samarbeidet godt med henne da vi ble rammet av finanskrisen i 2008. Vi var langt fra enige om alt, men hun var aktiv i jakten på gode løsninger, sier Kagge.
– Jeg er positiv til at Lund blir den nye sjefen. Jeg håper hun er interessert i oss som driver medievirksomhet på sørvestlandet, sier Skarsaune i Stavanger Aftenblad.
Christian Nicolaisen i Bergens Tidende mener det er positivt at Skogen Lund kjenner systemet godt.
– Jeg har hørt mye positivt om henne i dag, og tror at hun kan bli en god toppleder for Schibsted, uten at det er noe kritikk av den forrige, sier han.
Også Tor-Erling Thømt Ruud i VG deler kollegaenes entusiasme for den nye sjefen.
– Det er spennende. Hun er er «do'er», så jeg ønsker henne tilbake, sier han.
– Kristin Skogen Lund må man vel kan si er god på å være på arbeidsgiversiden med tanke på hennes tid i NHO. Hvordan blir det for dere?
– Vi har god tradisjon i Schibsted for å bli tatt med på råd, så det samarbeidet håper jeg hun fortsetter med, avslutter Ruud.