Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Digitale abonnenter trekker opp for Polaris Media

Økte med 42 prosent.

Publisert

Polaris Media melder om en kraftig økning i tallet på digitale abonnenter i andre kvartal. Konsernet hadde et resultat før skatt på 61,8 millioner kroner.

Resultatet for kvartalet er noe lavere enn i samme periode i fjor, da det lå på 68,3 millioner kroner.

Antall digitale abonnenter økte med 42 prosent til 83.065 i andre kvartal, og samlet lå tallet på abonnenter på 213.516 abonnenter, en vekst på 7 prosent.

Fakta

Nøkkeltall fra Polaris Media ASAs resultat for andre kvartal 2019. Tall for samme periode i 2018 i parentes.

  • Driftsinntekter: 590,2 millioner kroner (391 millioner kroner)
  • Driftsresultat (EBIT): 21,2 millioner kroner (39,2 millioner kroner)
  • Resultat før skatt: 61,8 millioner kroner (76,7 millioner kroner)

– Det er spesielt gledelig at abonnementskampanjen i sommer har gitt veldig positiv effekt på antall abonnenter. Veksten er betydelig større enn fjorårets sommerkampanje, og mye tyder på at både leserne og mediehusene har fått en økt digital modenhet. Det er lagt en god plan for å konvertere flest mulig av kampanjeabonnentene til fullt betalende abonnenter, sier konsernsjef Per Axel Koch i en kommentar til tallene.

I andre kvartal i år ble Polaris hovedaksjonær i Stampen Media, det ledende mediehuset på Sveriges vestkyst. For perioden mai-juni har mediehuset hatt en resultatbedring fra minus 20 millioner kroner til minus 7 millioner kroner, noe som forklares med kostnadsbesparelser knyttet til omorganisering og effektivisering av distribusjon.