Administrerende direktør Per Axel Koch i Polaris Media. I bakgrunnen medieinvestorer - og Polaris-aksjonær - Odd R. Øie. Foto: NTB scanpix
Administrerende direktør Per Axel Koch i Polaris Media. I bakgrunnen medieinvestorer - og Polaris-aksjonær - Odd R. Øie. Foto: NTB scanpix

Polaris overtar Stampen

Kjøper svensk mediekonsern.

Publisert   Sist oppdatert

Polaris Media har i dag, sammen med de svenske medieselskapene NWT Gruppen og VK Media, inngått en avtale om å bli hovedeier av det svenske mediekonsernet Stampen Media.

Investeringen skal gjøres gjennom et felles investeringsselskap, hvor Polaris vil eie 70 prosent, mens de to svenske partnerne vil eie henholdsvis 20 og 10 prosent.

«Oppgjøret skjer ved at det ytes et aksjeinnskudd i Stampen Media på SEK 60 mill. gjennom en rettet emisjon og et kjøp av aksjer fra eksisterende aksjonærer for SEK 98 mill. Polaris Media sin andel av investeringen blir samlet SEK 111 mill.», skriver Polaris i børsmeldingen.

Transaksjonen vil bli finansiert fra den eksisterende kontantbeholdningen til Polaris.

– Stampen Media har gjort en spennende reise og er i dag et stabilt selskap med dyktige medarbeidere og sterke mediehus. Dette er en strategisk og langsiktig investering for oss og vi ser fram til å lede og utvikle mediehusene sammen, sier Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media.

Koch overtar som styreleder i Stampen Media.

Stampen Media er det ledende mediekonsernet på Sveriges vestkyst, fra Strömstad i nord til Halmstad i sør, og hadde en omsetning i 2018 på 1,49 milliarder svenske kroner. Driftsresultat (EBITDA) ble imidlertid negativt, og endte på minus 32 millioner svenske kroner.

Stampen Media eier seks mediehus, med Gøteborgs-Posten («GP») som det klart største med omtrent 125 000 abonnenter.

Etter transaksjonen vil Polaris eie 45 mediehus, hvorav 39 i Norge og 6 i Sverige. Utover dette eier også Polaris Media i Norge fem trykkerier og tre regionale distribusjonsselskaper.

Polaris forsøkte tidligere i år å sikre seg det svenske konsernet MittMedia, men ble slått på målstreken av Bonnier og Amedia.