Her signerer Amedias konsernsjef Are Stokstad avtalen med Fagpressens adm.dir. Per Brikt Jensen.
Her signerer Amedias konsernsjef Are Stokstad avtalen med Fagpressens adm.dir. Per Brikt Jensen.

Fagpressen har signert avtale med Amedia: Tilbyr aID til medlemmene

Skritt mot nye digitale løsninger for landets fagblader.

– Dette er en historisk avtale for Fagpressen og våre medlemmer. En samlet fagpresse får nå anledning til å bruke det vi anser som den beste og mest fremtidsrettede innloggingsløsningen i det norske mediemarkedet, sier Fagpressens administrerende direktør Per Brikt Olsen ifølge en pressemelding.

– Dermed kan de ta et stort og viktig skritt fra en papirbasert bladrelasjon til den digitale mediehverdagen

Over en million nordmenn har allerede en egen aID-identitet som de benytter for å logge seg inn på sine nettsteder. Det gjelder abonnentene til Amedias 64 mediehus, samt en rekke andre nettsteder. Dagbladet og Aller-konsernet vil ta identitetsløsningen i bruk i løpet av høsten, skriver Amedia i pressemeldingen.

– Vi er svært glade for at Fagpressen har valgt vår løsning. Vi ønsker å åpne for at flest mulig kan bruke vår tjeneste, som er en enkel, effektiv og brukervennlig identitetsløsning for tilgang til digitalt innhold. Vår aID-løsning er en sterk medvirkende årsak til suksessen våre lokalaviser har hatt med digitalt abonnement, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

Avtalen mellom Amedia og Fagpressen er en rammeavtale. Det betyr at det er en avtale hvert enkelt medlemsblad kan slutte seg til når de ønsker eller har behov for en digital identitetsløsning for sine abonnenter.

– Fagpressen har behov for å flytte papirets forretningsmodell over til digital distribusjon. Med denne avtalen er det nå tilrettelagt for at alle våre medlemsbladet kan øke sin digitale satsing. Dette er svært viktig å ha på plass i forkant av et mulig digitalt merverdiavgiftsfritak for fagbladene, sier Olsen.

Fagpressens medlemmer er organisasjoner og sammenslutninger som totalt sett har 3,5 millioner medlemmer. Fagbladene til foreningens 214 medlemmer blir i dag trykket i et tilsvarende opplag. Digitale abonnement er et fremtidig satsingsområde for fagpressen, som nå venter på at regjeringen skal vedta fritak for merverdiavgift også for digitalt abonnement på fagblader.

For ordens skyld: Journalisten er medlem av Fagpressen.