Tek er solgt, nå slutter sjefen

Per Øivind Skard var med å starte Harware på slutten av 1990-tallet. Det ble senere Tek. Nå går han andre veier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mandag morgen ble det kjent at Amedia har solgt Mediehuset Tek til Teknisk Ukeblad. Mediehuset er et resultat av en sammenslåing mellom daværende Mediehuset Digital (A-pressen) og Hardware (Edda). Sistnevnte var Per Øivind Skard med på å starte og bygge opp fra starten.

– Den gang gjorde vi alt selv. Jeg husker jeg stod i midt på natten i et serverrom hvor en prosessor hadde sluttet å fungere. Den skulle jeg lirke ut med hjelp av en skrutrekker. Det endte med at jeg stappet skrutrekkeren tvers gjennom hovedkortet. Da hjalp det lite å bytte prosessoren. Takk og lov hadde vi en back-up server, sier Skard til Journalisten.

Les også: Tillitsvalgte protesterer mot Amedia-salg

Den gang fusjonen mellom de tok teknologiselskapene fant sted, rant pengene ut. Det gjør det fortsatt, men ikke i størrelser som den gang. I 2013 hadde selskapet et driftsunderskudd på 32 millioner kroner, men 29 av dem var avskrivninger.

Taper penger

Skard forteller at de rett og slett ikke klarte å få opp trafikkvolumet så kjapt som annonsørene ønsket. Med salget til TU tror han at Tek vil få et godt hjem. Særlig har han tro på trafikksynergier. For av de 100.000 brukerne Tek har hver dag, er det bare rundt 5.000 som leser TU og Digi.

– Jeg tror Tek har et betydelig potensiale. Og så tror jeg de nå har absolutt alle muligheter for å bygge et bærekraftig medieselskap.

Et stort skritt Tek har tatt er å gi brukerne med Ad Block et ultimatum. Ifølge brukerundersøkelse oppgir 72 prosent av brukerne til Tek at de bruker Ad Block. Disse fikk beskjed om at de enten måtte abonnere på innholdet til Tek og dermed slippe annonser, eller hviteliste Tek slik at annonsene ikke ble blokkert når de besøkte mediehusets nettsider.

– Det var et tøft grep. Vi stengte ute mer enn halvparten av leserne våre over natten.

98 prosent av dem som blokkerte annonsene valgte den sistnevnte løsningen. I dag er det mellom sju og åtte prosent som har programvare som hindrer annonsene vist. Disse kommer gjennom søk, sosiale medier eller trafikkpartnere forklarer Skard.

Ny jobb klar

Nå går han ut i sommerferie. Og så fort den er over, begynner han som salgs- og markedsdirektør i Nordic Screens. Et norsk YouTube-nettverk som for noen år siden ble startet opp av tidligere programdirektør i TV 2, Nils Ketil Andresen sammen med TV 2-profil Ivar Steen-Johnsen og mangeårig programredaktør/prosjektleder i TV 2, Andreas Hatlevik.

– Jeg skal kommersialisere opp selskapet. Det har et enormt potensiale.

Diskusjonene om salg av Tek til TU har versert i halvannen måned. Skard sier at han over lengre tid har drøftet sin fremtidige rolle i mediehuset og at det med salget ble aktualisert å gå videre.

Powered by Labrador CMS