Nettavisens oddstips er ikke godt nok merket som kommersielt innhold, mener PFU. Illustrasjonsbilde.

PFU: Nettavisen merker ikke Norsk Tipping-innhold godt nok

Felt etter klage fra gamblingoperatør.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da Pressens Faglige Utvalg (PFU) behandlet klage mot Nettavisen onsdag 26. april, konkluderte de med at avisa bryter god presseskikk i merkingen av innhold fra Norsk Tipping og Rikstoto.

Klagen kom fra den store gamlingoperatøren Kindred Group, som eier tjenester som Unibet og Maria Casino.

Kindred Group mente at Nettavisen bevisst nedtoner og underkommuniserer et «lukrativt forretningsmessig samarbeid med Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, med høyt inntektspotensial for begge parter», ifølge PFU-sekretariatets oppsummering.

Ifølge klager er «Oddstips» og «Sportspill» kommersielle artikler som fremstår som journalistikk, men som for den vanlige leser er vanskelig å skille fra det øvrige, redaksjonelle stoffet.

Nettavisen avviste brudd på god presseskikk, og viste til at artiklene merket med «Oddstips» og «Sportsspill» har innhold fra mediehusets interne avdeling for innholdsmarkedsføring.

Men særlig merkingen fra fronten på nettavisa er ikke god nok, mente flere utvalgsmedlemmer.

I onsdagens vedtatte uttalelse slår PFU fast:

«Slik PFU ser det, er ikke merkelappene 'Oddstips' og 'Sportspill' på fronthenvisningene et godt nok signal til leserne om at det dreier seg om kommersielt innhold og ikke journalistikk.»

Konklusjonen ble fellelse på punkt 2.6 i det presseetiske regelverket i Vær varsom-plakaten, som lyder: «Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold.»

Powered by Labrador CMS