Redaktør Hjalmar Martinussen i Øksnesavisa på kontoret sitt på Myre i Vesterålen.
Redaktør Hjalmar Martinussen i Øksnesavisa på kontoret sitt på Myre i Vesterålen.

Ikke enige om lokalavisen har beskyldt kommunen for korrupsjon eller ikke

Øksnesavisa klaget inn for PFU.

Publisert

«Håper PFU har forståelse for at i en liten redaksjon som Øksnesavisa sliter vi med å ha kapasitet til å svare på alle punktene i tilsvarene til Øksnes kommune».

Det skriver Øksnesavisa i sitt siste svar til Pressens Faglige Utvalg (PFU) i forbindelse med en omfattende klage fra Øksnes kommune.

Kommunen mener den lokale ukeavisen blant annet har beskyldt dem for korrupsjon, og at redaktøren har «dyptgående privat interessekonflikt» og blander roller.

Elleve punkter

Øksnes kommune har klaget avisen inn for PFU for på hele elleve punkter i Vær varsom-plakaten:

  • 2.2 – redaksjonell uavhengighet
  • 2.3 – åpenhet om bakenforliggende forhold
  • 2.4 – private fordeler
  • 3.2 – kildekritikk og kontroll av opplysninger
  • 3.3 – premiss
  • 3.8 – korrigering av uttalelser
  • 4.1 – saklighet og omtanke
  • 4.2 – skille fakta og kommentar
  • 4.4 – dekning for titler
  • 4.13 – rette feil
  • 4.14 – samtidig imøtegåelse

Les PFU-sekretariatets oppsummering av klagen

Saken begynte ifølge Øksnesavisa med et tips om at kommunen hadde inngått en leasingavtale i forbindelse med anskaffelse av en ny kommunal bil. Ifølge tipset var dette gjort på en måte som kunne være et brudd på lov om offentlig anskaffelse.

Med dette som utgangspunkt ble den første av flere artikler skrevet. 11. oktober i 2018 hadde toppen på papiravisen følgende tittel: «Omgikk Lov om offentlig anskaffelse».

«Spire til» korrupsjon

Denne artikkelen er klaget inn til PFU. Det samme er en kommentar skrevet av redaktør Hjalmar Martinussen, publisert 7. februar i år, med tittel «En tankevekker for demokratiet og korrupsjon».

Kommunen mener at avisen her har beskyldt dem for korrupsjon, mens redaktør Martinussen mener derimot at måten kommunen har håndtert bilanskaffelsen på, kan være «spire til» nettopp korrupsjon.

I tillegg er et innlegg på avisens Facebook-side fra april i år klaget inn. Innlegget handlet om en lokal vei som ifølge avisen er dårlig vedlikeholdt.

Redaktør Martinussen bosted er knyttet til denne veien, og kommunen mener at redaktøren har en «dyptgående privat interessekonflikt» gående med dem om dette vedlikeholdet - og da spesielt teknisk enhet. Leder for teknisk enhet er en av dem som er blitt omtalt av avisen i de kritiske artiklene om leasingavtalen.

Skjult lydopptak

Slik Øksnes kommune ser det, blander redaktør Martinussen sammen rollene som redaktør og innbygger i kommunen. Dette avviser redaktøren, selv om han innrømmer at han ved en anledning glemte å slette «redaktør-signaturen» fra en e-post om den omtalte veien, før han sendte den til kommunen som privatperson.

Med i striden er det også et skjult lydopptak en kommunalt ansatt gjorde da vedkommende ble intervjuet av Øksnesavisa. Det er også beskyldninger om at opplysninger fra tilsvarsprosessen til PFU er forsøkt brukt i den redaksjonelle dekningen av saken – og at også opplysninger skal ha blitt gitt videre til den konkurrerende avisen Bladet Vesterålen.

Kommunen beskylder også Øksnesavisa for å ha gitt uriktige opplysninger til PFU-sekretariatet.

Onsdag behandles sakskomplekset av PFU. Saken vil bli strømmet her på Journalisten.