Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Tirsdag publiserte Nettavisen en pristest av ni ulike matvarer som redaksjonen mener mange bruker i hverdagen. Butikkene som var plukket ut til å delta var Coop Prix, Kiwi, Joker, Meny, Rema 1000 og Matkroken.
Nettavisens journalister reiste derfor i begynnelsen av denne uken rundt til de forskjellige butikkene i Oslo sentrum tidlig på morgenen og sjekket og noterte ned prisene i butikkhylla. Varene ble kjøpt inn i kun én av butikkene som ble pristestet. Dette for å ha varene tilgjengelig for foto.
På Rema hadde de imidlertid ikke den samme eggtypen som var sjekket i de andre butikkene. Journalistene som gikk fra butikk til butikk valgte derfor å tenke som forbrukeren, som uansett ville hatt behov for egg, og kjøpte en annen type.
Men det var nettopp med eggene at problemet oppstod. Remas egg var nemlig større enn de andre butikkenes, og kunne derfor ikke sammenlignes. Etter at Rema tok kontakt med Nettavisen om størrelsen - og dermed den høyere prisen - på eggene, endret Nettavisens journalister saken i god tro - og utropte i stedet Rema som vinner av pristesten.
Samtidig la Nettavisen inn en opplysning om at prisene på et par andre varer var oppdatert etter epost fra Rema sentralt.
Da Kiwi oppdaget det, var det de som tok de kontakt med Nettavisens journalister. Butikk-kjeden hadde nemlig de Rema-testede eggene til samme pris, og Rema var derfor ikke billigere.
– Vi kunne ikke holde på sånn. Så da valgte vi heller å gå tilbake til de orginale prisene, og opplyse leseren om endringene i saken slik at alt skal være riktig for forbrukeren. Butikkjedene er ekstremt opptatt av detaljer, så vi har forsøkt å gjøre det så redelig som mulig, sier reportasjeleder Carina Alice Bredesen i Nettavisen.
Nettavisen tonet derfor ned selve vinneren av pristesten og konkluderte heller med at Kiwi og Rema var de to billigste butikkene, selv om Kiwi er oppført med lavest kjøpssum i testen.
Annonse
Et eget fag
Direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt Mette Fossum i Rema 1000 bruker Nettavisens pristest til å argumentere for hvorfor forbrukerjournalistikk er et eget fag.
– Mange journalister prøver seg, men det er komplekst å gjennomføre en pristest. I denne testen, slik den står nå, er våre store egg sammenlignet med Kiwis små. Og Nettavisen endte opp med Kiwis resonnement.
Fossum forklarer at Rema ringte Nettavisens journalist med en gang de oppdaget feilen, og leverte dokumentasjon på de riktige prisene. Derfor ble saken endret i første omgang.
Hun er ikke enig i at Rema 1000 redigerer mediene, men mener heller at butikkjeden sier fra når de føler seg urettferdig behandlet.
– De har satt uerfarne journalister på en sånn sak. Det fungerer ikke. Når VG gjennomfører sin pristest handler de på samme tidspunkt i alle butikkene og dokumenterer prisene med kvitteringen. For å stole på en pristest må det være riktig sammenligningsgrunnlag.
Matvarekjeden Kiwi oppdaget Rema-rettelsen sent tirsdag kveld. Onsdag morgen tok de derfor kontakt med Nettavisen.
– Først ble det lagt ut en sak på Side2 om at Kiwi var billigst i deres prisundersøkelse. Vi var selvsagt fornøyd med det og delte undersøkelsen i flere av våre kanaler. Men uten at vi var blitt informert var resultatet plutselig endret noen timer senere, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.
Hun forteller at de hadde en god dialog med avisen. Da oppdaget de også at flere av matvarene fra deres butikk hadde fått feil pris og sendte dokumentasjon på de riktige prisene på varene til Nettavisen, med pris fra butikk. Dermed var Kiwi igjen oppført med lavest pris i undersøkelsen.
– Vi heier på prissammenligninger i Kiwi, men det er en krevende øvelse. For at det skal fungere må det gjøres ordentlig. Det er flott at Nettavisen gjennomførte en undersøkelse, men jeg håper de har lært hvordan de bør gjøre det nå.
Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop mener det ikke er normalt at en butikkjede sender en mail etterpå for å påvirke testen.
– Det er en uvanlig praksis og det er rart at Nettavisen endrer testen basert på hva Rema sier. Det gjør undersøkelsen lite troverdig og undergraver målet med pristestene, som skal være uavhengige, sier Friis.
I tillegg reagerer han på utvalget av butikker Nettavisen har valgt å sammenligne. Han mener det er mer naturlig å sammenligne lavpriskjedene Rema og Kiwi med Coop Extra - ikke Coop Prix, som brukes i testen.
– Prix er ingen lavpriskjede. Skal de ha en reell pristest bør de sammenligne lavprisbutikkene, og så heller ha en egen test med nærbutikkene. Meny, for eksempel, er bygd opp på en helt annen måte, med flere ansatte og større tilbud. Det er naturlig at de har høyere priser. Det er ikke sammenlignbart.
Friis understreker at pristester er viktig - både for kjeden og kundene - men det er viktig at testen gir riktig resultat.
Forstår kritikken
Nettavisens Carina Alice Bredesen sier at Nettavisen vil ha strammere mal på pristester i framtiden.
– Det var nok litt uerfarenhet fra min side som reportasjeleder også at det ble feil med eggene, så det må jeg bare ta på min kappe, sier hun.
Til kritikken fra kommunikasjonsdirektøren i Coop sier reportasjelederen at redaksjonen har valgt et utvalg vanlige butikker i landet. Hun understreker at pristesten aldri har vært noe forsøk på kun å teste lavpriskjeder, men å teste butikker mange handler i og har tilgang til.
– Det var ikke noe forsøk på ekskludering av Coop Extra. De kunne vært med, men sånn ble det ikke denne gang.
– Friis mener den første endringen i testen gjør undersøkelsen lite troverdig og undergraver målet med pristestene. Er du enig i det?
– Jeg skjønner kritikken, og skulle gjerne vært den foruten. Men nå har vi endret tilbake og alt skal være riktig og rettferdig.