6 brudd og 5 kritikker

Slik konkluderte PFU i mai.

Publisert Sist oppdatert

Som Journalisten.no skrev tirsdag ble Romerikes Blad felt for brudd på god presseskikk i Pressens faglige utvalg (PFU) å bruke et bilde fra et barneskirenn for å illustrere en politisk ytring. TV 2 ble også felt for en reportasje om parkeringsselskapet Q-Park. NRKs Brennpunkt ble frikjent, men oppfordret til å være rausere.

Se sendingen av de tre sakene i opptak.

PFU behandlet også flere andre saker på maimøtet. Ifølge en melding på Presseforbundets nettside var det blant de 16 behandlede sakene totalt 11 brudd på god presseskikk inkludert 5 kritikker og 5 frikjennelser.

NRK Østfold ble felt i en sak som omtalte Ronny Atle som «høyreekstrem aktivist», noe Atle klaget inn. NRK ble ikke felt på å ha omtalt mannen som høyreekstrem, men for ikke å ha gitt ham tilsvar.

Skiensavisen Varden ble felt i en klage fra leseren Gunnar Hagen på en sak som han mente videreførte grunnløse påstander om at Ingunn Sigurdsdatter (tidligere: Røiseland) er terrorist.

Oppdalsavisen Opdalingen ble felt med den mildere formen kritikk for å ha trykket en redaksjonell såkalt hale med kommentar fra redaksjonen på et leserinnlegg som kritiserte redaksjonen.

Moss’ Avis ble frikjent for en klage fra eiere av en restaurant som ble omtalt i avisen. Eierne reagerte på omtalen av arbeidsforholdene ved restauranten, men fikk altså ikke medhold.

Også Fædrelandsvennen ble frikjent for en klage fra eiendomsinvestor Erik Frøynes på en sak om seg selv og som handlet om at han var ilagt tvangsmulkt.

I tillegg ble Drammens Tidende, Akershus Amtstidende og Helgelands Blad felt for brudd på god presseskikk i saker som offentligheten ikke har innsyn i.

Kamille Kids, Varden og NRK Nordland, sistnevnte med 1 dissens, ble felt med den mildere formen kritikk i to lignende saker.

Les også: Presseforbundets oppsummering av hva man kan lære av fellelsene

Dagsavisen Fremtiden og Ringerikes Blad ble frikjent i tilsvarende saker.

Les mer om PFU.

Powered by Labrador CMS