Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted, som måtte avslutte stort prestisjeprosjekt innen rubrikkannonser. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted, som måtte avslutte stort prestisjeprosjekt innen rubrikkannonser. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Schibsted skrinlegger stort annonseprosjekt

– Risikoen ble for stor, sier Ryssdal.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted skrinlegger prestisjeprosjektet «Rocket», som skulle bli en ny plattform for selskapets rubrikkannonser på tvers av tjenestene i flere land.

Prosjektet ble frontet med stor optimisme under selskapets kvartalspresentasjon for tredje kvartal i 2016, men under to år senere blir altså prosjektet skrinlagt. Det opplyste konsernsjef Rolv Erik Ryssdal på en presentasjon i Stockholm forrige uke, ifølge Dagens Næringsliv.

– Etter å ha kjørt og testet en stund, fant vi ut at risikoen forbundet med dette var for høy og at det ville bli bedre å gå for en sekvensiell modell, sa konsernsjefen.

Schibsted Products & Technology UK ble etablert i 2014. Omregnet til norske kroner har Schibsted skutt inn nærmere 2,5 milliarder kroner gjennom sju kapitalutvidelser i England.

Nå splittes de gjenværende restene av SchibstedProducts & Technology opp, ifølge Dagens Næringsliv. Noe havner i Schibsted ASA, de nordiske virksomhetene under ledelse av Kristin Skogen Lund, mens mesteparten legges til det nye rubrikkselskapet MPI, som Ryssdal skal lede.