Kristin Skogen Lund blir ny konsernsjef for Schibsted fra 1. desember. Foto: Tore Meek / NTB Scanpix

Schibsteds nye konsernsjef startet samtalene om jobben for tre uker siden

Mener det er viktig at mediedivisjonen er så lønnsom og vekstkraftig som mulig.

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ble det kjent at Kristin Skogen Lund forlater NHO for å bli konsernsjef i Schibsted. Samtidig splittes mediekonsernet slik at den digitale rubrikkvirksomheten utenfor Norden skilles ut i et eget selskap.

Skogen Lund får ansvar for mediehusene, som blant annet består av VG, Aftenposten og Aftonbladet, rubrikknettstedene Finn og Blocket, samt nordiske vekstselskaper, inkludert lånetjenesten Lendo.

Smertefulle omstillinger

På spørsmål om hun vil jobbe for at Finn skal finansiere journalistikken eller skape størst mulig verdier som kan sendes aksjonærene, sier hun at hun vil jobbe for å balansere alle hensyn.

– Den beste måten for å styrke Schibsteds mediedivisjon, er å gjøre den så lønnsom og vekstkraftig som mulig. Det kommer til å være mitt fokus. Vi kommer til å måtte gjennomføre mange og smertefulle omstillinger. Men vi ser at økonomien i mediehusene er bedre enn på mange år. Det blir og en balansegang med å bygge synergier. Schibsted møter konsumentene på ulike plattformer som har sin egenart. Så en balansegang av eksisterende produkter og det å legge kraft i å bygge nytt blir viktigst.

Vi kommer til å måtte gjennomføre mange og smertefulle omstillinger. Men vi ser at økonomien i mediehusene er bedre enn på mange år.

Tidligere opererte Schibsted med avkastningskrav for mediehusene. Men blant annet etter at salg ble løftet ut av det enkelte mediehus, og mediedivisjonen nå rapporterer samlet, opererer det ikke med avkastningskrav til det enkelte mediehus lenger, men snarere løpende prognoser, som det ikke går ut med.

Skogen Lund vil ikke uttale seg om hvilke forventninger til driftsmargin som hun ser for seg.

Støtter ny modell

Samtalene om konsernsjefsjobben begynte for bare tre uker siden. Hun ble invitert til en åpen samtale om mulige kandidater til en slik jobb, tok en tenkepause og møtte Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde kort tid etterpå.

– Jeg hadde en ålreit samtale med ham og fikk noen dager til å tenke på. Da dette toget kom fant jeg ut at det var det rette for meg.

Det har lenge vært et tema når Schibsted skulle splittes i to selskaper. I fjor ble spørsmålet aktualisert da mediekonsernet ble delt i de to divisjonene Media og Marketplaces. Finn og Blocket ble plassert i sistnevnte.

For halvannen uke siden ble det kjent at Sondre Gravir, som var sjef for Marketplaces, forlot mediekonsernet for jobben som toppsjef i treningskjeden Sats.

Skogen Lund sier at hun ikke har hatt noen innflytelse på at Finn og Blocket nå forblir i Schibsted sammen med den redaksjonelle virksomheten.

– Det var den modellen jeg allerede ble presentert for. Og det er en modell jeg har tro på. Ellers hadde jeg ikke tatt jobben.

Mangfold

Når det gjelder betalingsvilligheten for journalistikk mener hun Schibsted har et godt utgangspunkt.

– Vi kommer til å møte konkurranse fra nytt og uventet hold etter hvert som årene går. Det gjelder å lede konsernet på en balansert måte, og jeg skal stimulere til videre engasjement og innovasjonsevne.

I fjor møtte Schibsted kritikk for manglende kvinner i toppledelsen. Den kontrollerende eieren, Tinius-stiftelsen, krevde da konkrete mål for å oppnå bedre likestilling og mangfold.

Kristin Skogen Lund tiltrer den nye jobben 1. desember. På spørsmål om hvordan kjønnsbalansen blir i hennes toppledelse, sier hun at hun selvsagt ikke kan si det ennå, men at hun er tilhenger av mangfold.

– Jeg håper å få satt sammen et godt team. Det fins mange dyktige kvinner og menn der ute, så det er et godt utgangspunkt. Men nå må jeg først få anledning til å treffe og bli kjent med menneskene og virksomheten. Så vil jeg jobbe med strategi og organisering.

Powered by Labrador CMS