Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
«Når verdensstjernen Robbie Williams løper på scenen på Koengen i kveld, skjer det uten profesjonelle pressefotografer til stede. Derfor håper vi du vil ta raust med bilder med din egen mobiltelefon, og sende foto av Robbie til oss i BT på SMS eller epost,» skrev kulturredaktør Frode Bjerkestrand i Bergens Tidende fredag.
Nå er ikke slike fotoforbud ukjent. Ei er heller krevende kontrakter fra artistene og deres management fremmed for norske redaksjoner. Det er ganske nøyaktig 367 dager siden Journalisten sist omtalte urimelige fotokontrakter fra artister som gjester Bergen. Den gang var det den alltid optimistiske Morrissey som forsøkte seg med et forbud. Både BT og BA svarte med at de ville boikotte konserten.
– Ja. Eh nææh, vurderte og vurderte. Vi tenkte først at dette gidder vi ikke. Det er så idiotisk at det nesten ikke er til å tro. Tidligere har vi boikottet konserter på grunn av fotoforbud, men det var før smarttelefonene. Den gang ønsket artistene å sikre seg all informasjonen selv. Nå er det blitt så omfattende og store konserter at det har offentlig interesse. Det er viktig å dokumentere, sier kulturredaktøren til Journalisten.
Bokiott ble droppet og tilnærmingen ble gjort fra andre hold. Bjerkestrand reagerer på at de fra konsertarrangøren bare fikk én billett/pass for å dekke konserten. Redaktøren karakteriserer det som uspiselig. Det er vanlig at flere får mulighet til å arbeide fra konsertområdet. Og i dette tilfellet handler det om et arrangement sentralt i Bergen hvor 22.000 mennesker beveger seg innen et lite område.
– Det er en stor og god nyhetssak når så mange bergensere samles i sentrum. Og så har dette noen andre sider ved seg. Som det sikkerhetsmessige. Her kunne det oppstått situasjoner som kan bli kritiske. Det er viktig at mediene i så fall kan være der å dokumentere dette, sier han.
BT avviste av prinsipp tilbudet om å få kjøpe billetter. Kulturredaktøren gjør det klart at redaksjonen ikke kjøper seg inn på arrangement de skal dekke. Gjør de det er det fare for at det bidrar til endring som igjen fører til at bare de velstående mediene har råd til å kjøpe tilgang. Eller at det generelt begrenser tilgang.
– Vi skal ikke kjøpe tilgang til arrangementer som skjer i det offentlige rom.
BT hadde bare anmelder inne på området. Resten av dekningen skjedde rundt konsertområdet, og fra helikopter i lufta over. Siden fotograf Eirik Brekke ikke fikk komme inn på området, hang han heller over scenen med telelinse.
Annonse
Gammeldags og trist
Og så var det Roy Tore Jensen. Som til vanlig er administrativ nyhets- og sportssjef i TV 2. Han sto foran og fanget godbiten du ser over med mobilen sin og så sendte til BT.
‘Rørleggeren’ har ikke flaks hver gang
– Jeg hadde ingen anelse om at det kom på trykk i avisen. Men når det først kom på trykk, er det jo faktisk mer trist og prinsipielt betenkelig enn noe annet. Jeg både trodde og håpte at vi var forbi den tiden hvor konsertarrangører og andre som står bak offentlige arrangementer, nekter mediene å gjøre jobben sin. Fotoforbud er håpløst arkaisk og i dette tilfellet ekstremt paradoksalt, all den tid 22.000 mennesker foran scenen tok bilder og publiserte på sosiale medier, skriver han på chat og legger til:
– At jeg tilfeldigvis tok et blinkskudd med Iphonen, betyr ikke at jeg er på lag med Torry Pedersen, og mener at hvem som helst kan gjøre jobben til Norges flinkeste pressefotografer i BT. ‘Rørleggeren’ har ikke flaks hver gang.
I en tråd på Jensens Facebookprofil spør BA-redaktør Sigvald Sveinbjørnsson om Jensen har forberedt seg for et eventuelt søksmål fra Live Nation som står bak konserten.
– Generelt gjør vi alt vi kan for å unngå fotoforbud, sier daglig leder Rune Lem. Han viser til at Sting droppet sitt forbud etter protester.
– Vi har ikke fått reaksjon på dette fra management eller andre. Det er heller ikke vanlig, sier han.
Godt bilde
Jarle Aasland leder Pressefotografenes Klubb og mener det er ugreit at artister og deres folk nekter fotografene å gjøre jobbene sine. Måten BT løste det på, ved å gå høyt ut og fortelle at de ikke fikk lov til å ta bilder, mener han slettes ikke er dumt. Fordi det illustrerer problemet.
– De får sikkert mange ålreite bilder fra leserne, men kanskje ikke de helt tette og beste bildene avisen ville fått med en fagmann på jobben, sier han og legger til når han får sett bildet til Jensen: – I dette tilfellet har BT kommet godt ut av det. Dette er et godt bilde som kunne vært tatt av BTs fotografer.