Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sier mediekonsernene ønsker et sterkt NRK, men at det er viktig at statskanalen ikke gjør det vanskelig for dem å selge abonnementer. Arkivfoto: Birgit Dannenberg
Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sier mediekonsernene ønsker et sterkt NRK, men at det er viktig at statskanalen ikke gjør det vanskelig for dem å selge abonnementer. Arkivfoto: Birgit Dannenberg

– Det eneste vi ber om, er at de ikke kopierer avisenes måte å formidle nyheter på digitalt

Mediekonsern frykter NRK-dominans.

Published Updated

NHO og fire av Norges største mediekonsern er kritiske til milliardstøtten NRK får fra regjeringen. Nær seks av åtte milliarder går i dag til NRK.

I en kronikk i Dagens Næringsliv skriver medie- og organisasjonstoppene at de frykter for fremtiden til private mediehus om det ikke gjøres noe med fordelingen av mediestøtten.

Bekymringsmeldingen er signert av Schibsted, Aller, Amedia, Polaris, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Mediebedriftenes Landsforening.

– Det eneste vi ber om, er at de ikke kopierer avisenes måte å formidle nyheter på digitalt, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted til DN. Han mener NRK bør holde seg til lyd og bilder.

– De har et så rikholdig tilbud i disse formatene at de fremdeles vil ha et svært godt tilbud til publikum, selv om de ikke kopierer oss, sier han.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i NRK sier at han har vært tydelig på at selv om nrk.no er et nyhetsnettsted, så skal hele allmennkringkastertilbudet være tilgjengelig der, og mener medietoppene heller burde se på de store globale teknologiselskapene som konkurrenter.

Regjeringens mediemelding skal ifølge kulturminister Trine Skei Grande legges fram i høst eller tidlig vår.

I dag møter hun mediebransjen til debatt på Mediebåten i Arendal, i forbindelse med Arendalsuka.