Spanske 20 Minutos har gått med betydelige underskudd de siste årene. Nå selger Schibsted selskapet.

Schibsted gir opp gratisaviser

​Selger seg ut også ut av spanske 20 Minutos.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted Media Group selger 20 Minutos i Spania, både papir- og nettutgaven, til det spanske medieselskapet Heraldo. Dermed er 14 års eierskap i det spanske gratisavisselskapet over.

Heraldo, med 120 års historie, er et regionalt spansk medieselskap som eier den største avisen i regionen Aragon. Heraldos forretningsområder er aviser, TV, trykkeri, distribusjon og teknologi. Gruppens strategi innebærer vekst på et nasjonalt nivå, heter det i en pressemelding fra Schibsted onsdag morgen.

20 MINUTOS

• Gratisavisen 20 Minutos er Spanias mest leste nyhetsavis. Avisa kommer ut i en lang rekke lokale utgaver som dekker Spanias største byområder.

• 20minutos.es er Spanias tredje største nyhetsnettsted.

• Avisen har 2,3 millioner lesere hver ukedag.

Ut av gratisaviser

Tidligere i vår solgte Schibsted sin siste eierandel i det svenske gratisavisselskapet Metro. 27. mai ble det kjent at konsernet er i ferd med å selge seg ut av den franske gratisavisa 20 Minutes.

Sentrale tillitsvalgte registrerer at gratisaviser ikke lenger er strategisk viktig for Schibsted, og at konsernet nå er helt ute av denne typen drift. Konserntillitsvalgt Sven Arne Buggeland i Schibsted ASA sier at konsernet har vært en tålmodig eier som har pumpet mye penger inn i spanske 20 Minutos:

– Salget av 20 Minutter-selskapene skjer etter at det er delt ut masse gratis papir på t-banestasjoner rundt om. Samtidig har 20 Minutter bygget opp digitale utgaver. Men nå er ikke gratisaviskonseptet lenger viktig for Schibsted.

Langsiktig eier

I pressemeldingen viser Bernt Olufsen, redaktør i Schibsted Media Group og styreleder i 20 Minutos, til at Schibsted har vært en langsiktig og støttende eier av det spanske selskapet.

– Vi mener Heraldo er den beste langsiktige eieren av 20 Minutos og har den nødvendige kompetansen til å videreutvikle selskapet. Strategisk passer 20Minutos nasjonale utbredelse og globale online-posisjon svært godt med Heraldo’s sterke lokale tilstedeværelse, sier han.

Informerer de ansatte

 

Transaksjonen forventes å signeres og gjennomføres rett etter at konsultasjonsperioden med de ansatte er ferdig. 20 Minutos hadde inntekter på EUR 15 millioner og en brutto driftsmargin på minus 4,2 millioner euro (35 millioner kroner) i 2014.

De regnskapsmessige effektene av transaksjonen er ubetydelige for Schibsted.

Kjøpte i 2001

Redaktør Bernt Olufsen i Schibsted Media Group.

Gratisaviskonsernet 20 Minutter, som Schibsted den gang eide 41 prosent av, kjøpte i 2001 majoritetsandelen i det spanske medieselskapet Multiprensa y Mas, som utga gratisaviser i Madrid og Barcelona. Oppkjøpet ga 20 Minutter en ledende posisjon innen gratisaviser i Spania. I 2009 kjøpte Schibsted ut minoritetseieren Grupo Zeta.

Schibsted solgte seg ut av gratisavisselskapet 20 Minuten i Sveits i 2003. Det norske mediekonsernet har tidligere også vært inne i gratisavissatsinger i Tyskland, Russland og Baltikum.

Betydelige underskudd

Buggeland viser til at 20 Minutos i Spania fortsatt går med betydelige underskudd.

– Schibsted har holdt liv i 20 Minutos lenger enn det har vært økonomisk grunnlag for. Nå står selskapet alene igjen på banen som gratisavis i Spania. Jeg er glad for at Schibsted har funnet nye eiere som vil drive virksomheten videre. De står overfor store omstillinger og det vil være nødvendig med  en omfattende nedbemanning for å kunne drive lønnsomt. Det hadde man også måttet gjøre om Schibsted hadde beholdt eierskapet.

Buggeland sier at lovverket i Spania sikrer sluttpakker til ansatte som nå må forlate 20 Minutos.

Konserntillitsvalgt Sven Arne Buggeland
i Schibsted ASA.
Powered by Labrador CMS