Durek Verrett klaget Se og Hør inn for oppslag om hans helse.
Durek Verrett klaget Se og Hør inn for oppslag om hans helse.

PFU

Skrev «Durek er alvorlig syk»: Se og Hør gikk fri i PFU

– Helt i grenseland, mente PFU-lederen.

Publisert Sist oppdatert

Klagen fra Durek Verrett mot Se og Hør ble en sak for Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag.

Verrett klaget ukebladet inn for et stort oppslag om hans nyresykdom, og mente han hadde gjort det tydelig overfor bladet at han ikke ønsket offentlighet om sykdommen. Se og Hør-oppslaget hadde tittel «Durek er alvorlig syk».

Verrett mente Se og Hør brøt Vær varsom-plakaten på punktene 3.9 om å opptre hensynsfullt i det journalistiske arbeidet, 4.1 om saklighet og omtanke og 4.3 om stigmatiserende omtale.

Se og Hør avviste i sitt tilsvar presseetiske overtramp. Ifølge ukebladet var beskjeden fra Verrett til dem kun at han ikke ønsket å snakke om sykdommen.

PFU-diskusjonen skulle i hovedsak dreie seg om punkt 4.3, der det blant annet står: «Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende».

Flere medlemmer syntes det var en vanskelig vurdering å veie dette opp mot hvor stor offentlig interesse helseopplysninger om Verrett har, sett i lys av Verretts egne uttalelser, og kommersielle drift, rundt påståtte helbredende evner.

– Han har selv oppsøkt oppmerksomhet rundt det, han lever av det og driver kommersielt, også overfor sårbare grupper. Det er dette jeg tenker legitimerer å publisere denne opplysningen. Men det er helt i grenseland, det er det, sa PFU-leder Anne Weider Aasen.

Verretts kjendisstatus og relasjon til den norske kongefamilien er ikke nok til å legitimere omtale av private helseopplysninger, var PFU-medlemmene enige om.

Powered by Labrador CMS